Doorstroom van ISK naar regulier onderwijs
Hoe kunnen ISK-leerlingen met voldoende taalbagage soepel doorstromen naar het regulier onderwijs? Hiervoor is in coronatijd meer dan ooit een doorlopende taalleerlijn nodig.
Voor meer informatie zie de LOWAN-site.
De ISK-leerling heeft tijdens de coronacrisis via onderwijs op afstand verder gewerkt aan zijn Nederlandse taalvaardigheid. In deze periode heeft de leerling minder uren doorgebracht in een Nederlandstalige omgeving en dat betekent minder de Nederlandse taal gehoord, gelezen, gesproken en geschreven, kortom minder taalcontact gehad met de nieuwe taal. Dit heeft zeker invloed op het tweedetaalverwervingsproces waar de leerling midden in zit. Er valt veel winst te behalen voor leerlingen als ze de komende periode (zowel nu als in de zomervakantie) kennis kunnen maken met de taal- en vakinhouden van het regulier onderwijs waar ze naar gaan doorstromen. Hierbij kunnen alle partijen die onderdeel zijn van de doorlopende taalleerlijn een rol spelen!
Olha
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderDoorgestroomd - Drie vrienden na de ISK
Soms trok hij even zijn wenkbrauwen op als hij iets zei, om zo de hele klas naar zijn hand te zetten. Zijn vriend ging dan achterin zitten, omdat hij rustig wilde werken. De laatste van het drietal bleef opletten en maakte altijd zijn huiswerk.
Lees verder