Feedback en interactie bij open online onderwijs. Promotieonderzoek
Hoe zorg je er bij open online onderwijs voor dat de docent zo efficiënt mogelijk kan werken, zodat hij kwalitatief goed onderwijs kan bieden aan een groot aantal studenten zonder zelf overbelast te raken?
Julia Kasch, promovendus aan de faculteit Onderwijs- wetenschappen van de Open Universiteit, onderzocht in haar proefschrift Scaling the unscalable? Interaction and support in open online education hoe online feedback en interactie op een schaalbare manier kan worden vormgegeven.
Het onderzoek van Kasch richt zich op schaalbare manieren waarop studenten van online feedback worden voorzien en onderling maar ook met de docent en de online leeromgeving kunnen interacteren.
Persoonlijke aspecten van invloed op peer-feedback
Kasch ontdekte een toename van het gebruik van online peer-feedback. Studenten bleken alleen vaak op voorhand niet de voldoende instructies, voorbeelden en oefeningen te hebben ontvangen. Experimenten met een online peer-feedback training lieten zien dat studenten de extra instructies en oefeningen waarderen. Kasch kwam er ook achter dat eerdere peer-feedback ervaringen invloed hebben op de percepties van studenten. Bovendien bepalen persoonlijke aspecten mee hoe open studenten zijn over het geven en ontvangen van peer-feedback. Voor docenten is het dus belangrijk dat ze rekening houden met persoonlijke aspecten en behoeftes van studenten, omdat deze het succes van een cursusontwerp meebepalen.
Over Julia Kasch
Julia Kasch studeerde psychologie en behaalde een Master in Learning Sciences aan Twente University. Sinds oktober werkt zij als post-doc 'Sustainability Education, teaching and learning in a virtual classroom' bij het Copernicus Instituut aan de Universiteit Utrecht.
Grootmoeder
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderBloemen voor Syrische moederdag
Johanne Bree is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een inburgeringsgroep die de Z-route volgt. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer brengt een mooie bos bloemen het gesprek op Moederdag.
Lees verderWil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEER