Educatie in historisch en maatschappelijk perspectief
Wat houdt volwasseneneducatie in en wat is de historische oorsprong daarvan? En welke factoren zijn van invloed geweest op het beleid van volwasseneneducatie? In Educatie in historisch en maatschappelijk perspectief analyseert Barry Hake de ontwikkelingen van dit beleid in Nederland en identificeert daarbij een aantal trends. Het artikel is gepubliceerd in de de reeks Leren in de educatie, Lesgeven, begeleiden & faciliteren, gepubliceerd door Oefenen.nl.
Hake stelt de vraag of de verantwoordelijkheid voor een leven lang leren een overheidstaak is of de eigen verantwoordelijkheid van de burger. In dit artikel krijg je een uitgebreid historisch overzicht hoe met de verschuivingen in de politieke en maatschappelijke context het beleid steeds van perspectief wisselt.
Kijk hier voor een rechtstreekse download.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


