Educatie in historisch en maatschappelijk perspectief
Wat houdt volwasseneneducatie in en wat is de historische oorsprong daarvan? En welke factoren zijn van invloed geweest op het beleid van volwasseneneducatie? In Educatie in historisch en maatschappelijk perspectief analyseert Barry Hake de ontwikkelingen van dit beleid in Nederland en identificeert daarbij een aantal trends. Het artikel is gepubliceerd in de de reeks Leren in de educatie, Lesgeven, begeleiden & faciliteren, gepubliceerd door Oefenen.nl.
Hake stelt de vraag of de verantwoordelijkheid voor een leven lang leren een overheidstaak is of de eigen verantwoordelijkheid van de burger. In dit artikel krijg je een uitgebreid historisch overzicht hoe met de verschuivingen in de politieke en maatschappelijke context het beleid steeds van perspectief wisselt.
Kijk hier voor een rechtstreekse download.
Grootmoeder
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderBloemen voor Syrische moederdag
Johanne Bree is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een inburgeringsgroep die de Z-route volgt. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer brengt een mooie bos bloemen het gesprek op Moederdag.
Lees verderWil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEER