In memoriam Ton van der Linden
In Memoriam Ton van der Linden
Op 20 mei is Ton van der Linden overleden. Hij was een van de pioniers van professioneel NT2-onderwijs, en onder meer medeoprichter van Bureau ICE. Ook was hij een zeer gewaardeerd Lesauteur.
Ons medeleven gaat uit naar de nabestaanden.
Ook u kunt reageren of een herinnering plaatsen op de site Memori.
Ton was een van de pioniers van professioneel NT2-onderwijs, eerst onder meer- samen met Anne-Mieke Janssen-van Dieten - als ontwikkelaar van de Instaptoets Anderstalige Volwassenen (1988) bij CITO. In1989 richtte hij samen met zijn partner Klaartje Duijm in het kleine plaatsje Eck en Wiel in de Betuwe Bureau ICE op (Bureau Interculturele Evaluatie). Bureau ICE begon als een start-up om nieuwe Nederlanders een eerlijke kans te geven op integratie in Nederland, en ontwikkelde zich vervolgens in dertig jaar tot expert op het gebied van ontwikkeling, toetsing, onderwijs en waardevol leren.
Ons medeleven gaat uit naar de nabestaanden.
Ton was - hij schreef met name in de periode 1988 – 2001 - een zeer gewaardeerd Lesauteur. Meestal schreef hij over het onderwerp intake/toetsing/voortgangsevaluatie. Zijn laatste Lesbijdrage was getiteld Tijd voor beleid, 25 jaar Les in Les 150, 2007.
De Instaptoets Anderstalige Volwassenen ontving in 1992 de Lestrofee (de eerste Lestrofee) uit handen van de toenmalige minister van WVC, mevrouw H. d’Ancona.
'Weer het bos ingestuurd'
In zijn laatste bijdrage aan Les (Tijd voor Beleid, 2007) verzuchtte Ton, naar aanleiding van een nieuwe reorganisatie van de inburgering: ‘Weer worden potentiële cursisten die behoefte hebben aan kwalitatief goede scholing die een basis geeft voor hun integratie, het bos ingestuurd. De ingewikkeldheid van de toeleiding, maar vooral ook de kosten die samenhangen met een echte scholing zijn voor de doelgroep veel te grote hindernissen.’
Een uiterst actuele verzuchting ook gezien de recente berichtgeving over fraude bij taalscholen in de Volkskrant van zaterdag 23 mei jl.
Uit het juryrapport Lestrofee 1992:
De Instaptoets Anderstalige volwassenen is volgens de jury (Les 59, oktober 1992) in een tijd van schaalvergroting, professionalisering en roc-vorming (red.) ‘als geen ander van invloed geweest op het denken over leerbehoeften van deelnemers, de doelstellingen van het taalonderwijs, het nut en ook het onnut van toetsen. Ze heeft haar invloed gehad over de volle breedte van het tweede-taalonderwijs aan volwassenen, omdat het een degelijk en een goed bruikbaar instrument bood dat overal, onafhankelijk van gebruikte methodiek of leergangen, ingezet kon worden. Het is als referentiepunt gaan fungeren voor materiaalontwikkelaars, voor leerplanopstellers, en voor de klanten en afnemers van taalonderwijs: cursisten - vooral diegenen die daarmee een ‘waardepapier ’in handen kunnen krijgen -, vervolgopleidingen, arbeidsbureaus. Het heeft de NT2-leerweg gestructureerd, en er voor alle betrokkenen een herkenbare fasering in aangebracht.’
Doorgestroomd - Ik wil advocaat worden!
Waarom ze niet naar de havo mag? Het is de vraag van een meisje uit Afghanistan op de ISK. Haar neef mocht wel naar de havo. Waarom zij niet? Ze heeft nog niet het juiste taalniveau en zal via mbo 2 haar weg moeten vinden. Ondertussen werkt ze hard aan het leren van de taal en heeft ze altijd een boekje bij zich waarin ze moeilijke woorden opschrijft.
Lees verderOlha
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderDoorgestroomd - Drie vrienden na de ISK
Soms trok hij even zijn wenkbrauwen op als hij iets zei, om zo de hele klas naar zijn hand te zetten. Zijn vriend ging dan achterin zitten, omdat hij rustig wilde werken. De laatste van het drietal bleef opletten en maakte altijd zijn huiswerk.
Lees verder