Nieuw: Les 212, NT2 in onderzoek
Inmiddels is Les 212 verschenen met als thema NT2 in onderzoek.
In dit nummer focust Les vooral op nieuwe (taal)wetenschappelijke inzichten.
In dit nummer:
https://oasis-database.org (OASIS)
Internationaal onderzoek laat zien dat er een kloof bestaat tussen onderwijs en onderzoek. De gratis toegankelijke database OASIS probeert de kloof te verkleinen.
Vijftig jaar onderzoek Nederlands als tweede taal
Naar aanleiding van zijn afscheid als bijzonder hoogleraar Nederlands als tweede taal en meertaligheid aan de Universiteit van Amsterdam stelde Les Folkert Kuiken de volgende vraag: wat is de balans van vijftig jaar onderzoek naar Nederlands als tweede taal?
Taalverwerving NT2 in Nederland en Vlaanderen
Wat zijn de trends en hiaten in het onderzoek en de beleidsadvisering over Nederlands als tweede taal (met name bij nieuwkomers) in Vlaanderen en Nederland (2003-2018)?
Bart Deygers gaat inhet artikel A2 als eindniveau? na of we kunnen veronderstellen dat leerders met een sterk verschillende onderwijsachtergrond allemaal het A2-niveau bereiken.
In Dertig jaar woordjes leren zet Nel de Jong naar aanleiding van een congres in Leuven een aantal trends in onderzoek naar woordenschat op een rijtje.
.
Joke Drijkoningen en Bram Bruggeman beschrijven in het artikel ALO! Online en blended leren in het volwassenonderwijs hoe het basisonderzoek Adult Learners Online (ALO!) de kwaliteit van online en blended leren in Vlaanderen kan verzekeren en verbeteren.
Onno ter Haar en Onne Smeets onderzoeken in het artikel Een schrijfvaardigheids-training via Brightspace en virtual classroom wat er gebeurt als je een schrijfvaardigheidscursus opeens online gaat aanbieden.
Enkele andere artikelen zijn ontstaan op basis van onderzoek door studenten in opleidingen.
Anne Marije de Goeijen (en Nel de Jong) onderzochten complexe grammaticale structuren van NT1- en NT2-schrijvers.
Jens van Ransbeeck vergeleek het Vlaamse onderwijsbeleid ten aanzien van de informele omgangstaal (tussentaal) die in het dagelijks leven steeds vaker klinkt in plaats van de formele standaardtaal).
Ursula Zijleman onderzocht hoe ze de kleurenkennis van haar alfacursisten kon vergroten met behulp van relevante activerende spellen en oefeningen.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder

