RISK: Rekenen in de ISK
RISK is een nieuw online rekenplatform speciaal voor de ISK/OKAN. Leerlingen kunnen eindeloos oefenen met alle onderdelen binnen het rekenen: tellen, optellen en aftrekken, tafels en breuken. RISK biedt daarnaast talloze rekenspelletjes en sommen met tijd, geld en procenten.
Ook is er aandacht voor de elementaire wiskunde. Leerlingen kunnen geheel zelfstandig aan de slag dankzij de directe feedback van het programma. RISK traint ze op snelheid, waardoor het automatiseren als vanzelf loopt.
RISK is goed te combineren met WISK, de methode die 'wiskundetaal' uit reguliere wiskundemethodes inzichtelijk maakt voor anderstalige jongeren in de ISK.
Deutekom, J. & Tigelaar, A.M. (2019). RISK: Rekenen in de ISK. Amsterdam: Boom. Prijs: € 27,50.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


