Het portfolio is gebaseerd op de niveaubeschrijvingen uit het Raamwerk Nt2 en de beoordelingsaspecten die voor verschillende methodeonafhankelijke toetsen worden gebruikt, zoals de TOA-toetsen. Deze niveaubeschrijvingen en beoordelingsaspecten zijn speciaal herschreven en aangepast voor ISK-leerlingen.

Het portfolio is bedoeld om leerling en docent een overzicht te bieden van de voortgang en ontwikkeling van de leerling in verhouding tot het betreffende taalniveau. Het ISK Portfolio is een uitstekend instrument om voortgang te meten, naast de TOA-toetsen of de vaardigheidstoetsen bij de methode DISK.

In de map zitten verschillende tabbladen, waaronder vier lege tabbladen om in te zetten voor andere vakken dan Nederlands. 

Voor Nederlands zijn er drie tabbladen, voor niveau A1, A2 en B1, waar de vier vaardigheden lezen, luisteren, spreken en schrijven beschreven staan. De deelvaardigheden van spreken en gesprekken voeren zijn als één vaardigheid opgenomen bij ‘spreken’. Bij elke vaardigheid staan voorbeelden van opdrachten per niveau.

Als de leerling genoeg opdrachten voor een of meerdere vaardigheden heeft verzameld, kan de docent aan de hand van de beoordelingslijst een beoordeling maken op niveau. Vervolgens bespreken docent en leerling de resultaten en het te volgen leertraject.   

Voor meer informatie zie: www.nt2.nl