Week van de geletterdheid Vlaanderen
De focus van de week van de geletterdheid in Vlaanderen lag deze keer met de campagne Wie niet mee is, is gezien! op het versterken van ouders. De campagne is goed verlopen en heeft veel publiciteit gegenereerd. Goede praktijken en tips voor scholen vind je op de site.
Ook werd een spel ontwikkeld voor leerkrachten: Tijd voor geletterdheid. Hoe ga je als schoolteam om met laaggeletterde ouders? Wat kan je doen om hen te ondersteunen? Hoe zorg je dat acties gedragen zijn door het hele team?
1 op de 10* ouders in Vlaanderen is laaggeletterd. Zij hebben moeite met lezen, schrijven, rekenen en de digitale wereld. Vaardigheden die je nodig hebt om goed te kunnen functioneren en participeren in de maatschappij. Deze vaardigheden zijn ook cruciaal om je kinderen te helpen groeien en ontwikkelen. En om betrokken te zijn bij de school.
De Week van de Geletterdheid 2019 focuste op het versterken van ouders met kinderen in het kleuter- en lager onderwijs. Door te werken aan de geletterdheidsvaardigheden van ouders verhoog je hun kansen én die van hun kinderen. Hierop inzetten is belangrijk om te voorkomen dat laaggeletterdheid van generatie op generatie wordt doorgegeven.
Meer lezen? Zie ook de site.
Tijd voor geletterdheid
Het spel Tijd voor geletterdheid zet jouw team op weg:
- Bewustwording creëren rond laaggeletterdheid helpt jouw school om deze problematiek aan te pakken.
- Je denkt samen na over het beleid rond geletterdheid.
- Je bedenkt concrete acties om dit vorm te geven.
Grootmoeder
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderBloemen voor Syrische moederdag
Johanne Bree is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een inburgeringsgroep die de Z-route volgt. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer brengt een mooie bos bloemen het gesprek op Moederdag.
Lees verderWil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEER