Commotie rondom Beroepsregister NT2-docenten
Op dit moment wordt in het veld volop gediscussieerd over het Beroepsregister van de BVNT2.
Een groep NT2-docenten (werkgroep ‘verruiming register’) stelde voor om het register ook open te stellen voor mensen die geen EVC-procedure hebben doorlopen.
Het bestuur van de BVNT2 - en een groot aantal gecertificeerde docenten - voelt weinig voor die verruiming.
Kortom: commotie binnen de beroepsvereniging (zie ook de site van de BVNT2).
Als bijdrage aan de discussie plaatst Les een en ander in historisch perspectief. We halen een aantal relevante artikelen (gepubliceerd tussen 2005 en 2019) hieronder terug uit het Lesarchief.
We komen snel Online op de discussie terug.
Sinds het competentieprofiel Docent Nederlands als Tweede Taal het licht zag in 2005 heeft Les aandacht aan dit profiel besteed. Het verscheen op initiatief van de BVNT2 en bevat 'een beschrijving van competenties waarover een goede Nt2-docent beschikt'. Het profiel functioneert al zo’n veertien jaar als basis van het curriculum van NT2 docentenopleidingen en ook als basisdocument van de EVC-procedure (Eerder Verworven Competenties) waarmee 'ervaren en bekwame NT2-docenten het Certificaat Bekwaam NT2-docent van de BVNT2 kunnen verwerven'. Het profiel geeft NT2-docenten de gelegenheid om zijn/haar competenties langs een gestandaardiseerde meetlat te leggen en zo via een EVC-procedure te bewijzen een bekwaam docent te zijn.Eenmaal gecertificeerd kun je in het BVNT2-docentenregister worden opgenomen. Bij veel opdrachtgevers, taalaanbieders en door Blik op werk wordt er vaak verwezen naar dit register.
Een pas op de plaats. Werken aan je portfolio.
Heb je laten zien wat je kunt?
Het begon in 2005 met een aantal ‘proefkonijnen’: docenten die de EVC-procedure hebben uitgeprobeerd. Zo zet Teun van Iperen in het voorjaar van 2005 zijn naam op de lijst om een docentportfolio Nt2 samen te stellen. Als proefkonijn. Kijken of een portfolio binnen het Nt2-onderwijs werkt. Eens zien of procedures die op papier staan in de praktijk ook kloppen. In Les brengt hij verslag uit, evenals een tweede proefkonijn: Merel Borgesius.
Teun van Iperen, Zoekend op pad, Werkend aan je portfolio, Les 137, 2005.
Merel Borgesius, Een pas op de plaats. Werken aan je portfolio 2, Les 137, 2005.
De Lestrofee
Het veld vond het competentieprofiel vooruitstrevend.
In 2007 viel haar de Lestrofee ten deel.
Jubileum
Toch was er altijd al, ook tijdens het vijfjarig jubileum van het profiel in 2011 en daarna, discussie over het certificaat. In Les 169, 2011 is een brief te vinden van docenten die zich afvragen of het niet anders kan, of anders had gekund.
Elly Brouwer, Verzoek tot nuancering. De certificeringseisen voor docenten NT2
Bij monde van Simon Verhallen geeft het bestuur van de BVNT2 in hetzelfde nummer van Les antwoord en zet het voor degenen die het niet van dichtbij hebben kunnen volgen, nog eens op een rijtje hoe het profiel tot stand kwam en hoe de certificering op gang kwam.
Simon Verhallen, Het Certificaat Competent Docent NT2. Een jubileum. Les 169, 2011
Discussie
in 2016 trekt Lescolumniste Maaike van Gerritsen van leer tegen meetlatten en kwaliteitseisen die gesteld werden aan docenten die het werk al jaren doen.
Maaike Gerritsen, Moeras der (on)kunde. Heb ik als docent Nt2 wel genoeg kwaliteit en de juiste papieren? LesOnline
Tot slot: de onderliggende gedachte
In 2016 tenslotte, maakt Bart Bossers nog eens de onderliggende gedachte van het profiel en de EVC-procedure duidelijk.
Die luidt: scholen en bijleren is inherent aan het docentschap.
Bart Bossers, Bijblijven, beter worden: competentie B 4. Les 198, 2016
Grootmoeder
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderBloemen voor Syrische moederdag
Johanne Bree is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een inburgeringsgroep die de Z-route volgt. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer brengt een mooie bos bloemen het gesprek op Moederdag.
Lees verderWil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEER