Opvoedorganisaties presenteren beeldverhalen voor ouders: ‘Eenvoud vraagt lef’
Een beeldverhaal kan ouders helpen die minder taalvaardig zijn. Het maken van zo’n beeldverhaal helpt professionals. Opvoedorganisaties presenteerden onlangs hun beeldverhalen voor ouders voor wie bestaand voorlichtingsmateriaal niet begrijpelijk, toegankelijk of herkenbaar is.
Vorig jaar kwamen zo’n 15 professionals van verschillende opvoedorganisaties bij elkaar voor workshops over het maken van eenvoudige voorlichting in de vorm van een beeldverhaal. Zij deelden ook wat ze hebben geleerd van het maken van die beeldverhalen. 'Je leert tijdens het maken weer veel meer over de leefwereld van je doelgroep.'
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


