Hoe minder flexibel het onderwijs, hoe groter de leesachterstand van jongens
Gestandaardiseerd onderwijs heeft een negatievere invloed op de leesvaardigheid van jongens dan van meisjes. Dat blijkt uit onderzoek onder bijna anderhalf miljoen 15-jarigen in 37 landen. Jongens hebben in alle onderzochte landen een slechtere leesvaardigheid dan meisjes.
De publicatie van sociologen Margriet van Hek en Gerbert Kraaykamp van de Radboud Universiteit en Claudia Buchmann van Ohio State University verscheen op 27 januari in European Sociological Review.
Zie verder de site.
Grootmoeder
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderWil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEEREnkel glas
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van ISK-docent Jaleena Hoogstraaten. Zij herkent de route van haar NT2-cursisten.
Lees verder