Genres in schoolvakken
Genres in schoolvakken is een in november verschenen boek dat uitleg en uitwerkingen geeft van een uniek, helder en beproefd concept: genredidactiek. Het is geschreven voor studenten aan eerste- en tweedegraads lerarenopleidingen in alle vakken en voor leraren voortgezet onderwijs.
Elk schoolvak in het vo is onlosmakelijk verbonden met zijn eigen vaktaal. Een vak inhoudelijk leren én zich de bijbehorende taal eigen maken, is voor veel leerlingen echter lastig. Hoe pakken leraren dat aan, wanneer deze vaktaal voor hen juist heel vanzelfsprekend is? Dit boek helpt je als leraar (in opleiding) om op tekstniveau te kijken naar je eigen vaktaal en taalgericht onderwijs te geven.
Er zijn negen genres die een cruciale rol spelen bij alle schoolvakken, waaronder: het verslag, de beschrijving, de procedure en het betoog. Deze komen stuk voor stuk aan bod in deel 1, de praktische introductie. Een theoretische verdieping van de taalkundige basis volgt in deel 2. Tenslotte bespreekt deel 3 het specifieke vaktaalgebruik van diverse schoolvakken en de rol van de genres in die vakken. De vele tekstvoorbeelden, oefeningen en aanbevelingen maken Genres in schoolvakken een praktisch naslagwerk.
Bart van der Leeuw, Theun Meestringa, Genres in schoolvakken. Taalgerichte didactiek in het voortgezet onderwijs. Uitgeverij Coutinho. november 2014.
ISBN: 9789046904336. Prijs: circa €26.50
Doorgestroomd - Ik wil advocaat worden!
Waarom ze niet naar de havo mag? Het is de vraag van een meisje uit Afghanistan op de ISK. Haar neef mocht wel naar de havo. Waarom zij niet? Ze heeft nog niet het juiste taalniveau en zal via mbo 2 haar weg moeten vinden. Ondertussen werkt ze hard aan het leren van de taal en heeft ze altijd een boekje bij zich waarin ze moeilijke woorden opschrijft.
Lees verderOlha
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderDoorgestroomd - Drie vrienden na de ISK
Soms trok hij even zijn wenkbrauwen op als hij iets zei, om zo de hele klas naar zijn hand te zetten. Zijn vriend ging dan achterin zitten, omdat hij rustig wilde werken. De laatste van het drietal bleef opletten en maakte altijd zijn huiswerk.
Lees verder