Genres in schoolvakken
Genres in schoolvakken is een in november verschenen boek dat uitleg en uitwerkingen geeft van een uniek, helder en beproefd concept: genredidactiek. Het is geschreven voor studenten aan eerste- en tweedegraads lerarenopleidingen in alle vakken en voor leraren voortgezet onderwijs.
Elk schoolvak in het vo is onlosmakelijk verbonden met zijn eigen vaktaal. Een vak inhoudelijk leren én zich de bijbehorende taal eigen maken, is voor veel leerlingen echter lastig. Hoe pakken leraren dat aan, wanneer deze vaktaal voor hen juist heel vanzelfsprekend is? Dit boek helpt je als leraar (in opleiding) om op tekstniveau te kijken naar je eigen vaktaal en taalgericht onderwijs te geven.
Er zijn negen genres die een cruciale rol spelen bij alle schoolvakken, waaronder: het verslag, de beschrijving, de procedure en het betoog. Deze komen stuk voor stuk aan bod in deel 1, de praktische introductie. Een theoretische verdieping van de taalkundige basis volgt in deel 2. Tenslotte bespreekt deel 3 het specifieke vaktaalgebruik van diverse schoolvakken en de rol van de genres in die vakken. De vele tekstvoorbeelden, oefeningen en aanbevelingen maken Genres in schoolvakken een praktisch naslagwerk.
Bart van der Leeuw, Theun Meestringa, Genres in schoolvakken. Taalgerichte didactiek in het voortgezet onderwijs. Uitgeverij Coutinho. november 2014.
ISBN: 9789046904336. Prijs: circa €26.50
Grootmoeder
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderBloemen voor Syrische moederdag
Johanne Bree is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een inburgeringsgroep die de Z-route volgt. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer brengt een mooie bos bloemen het gesprek op Moederdag.
Lees verderWil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEER