Inspiratiedagen geletterdheid: wie niet mee is, is gezien!
De jaarlijkse Vlaamse Week van de Geletterdheid focust met drie inspiratiedagen (februari, maart, april) op het versterken van ouders!
De dagen zijn er voor iedereen die werkt met ouders, zoals medewerkers van centra voor basiseducatie, bibliotheken, Kind en Gezin, Huizen van het Kind, kinderopvang …
Hoe bereik je ouders? Hoe versterk je hen in hun laaggeletterdheid? Hoe weet je dat ouders laaggeletterd zijn? De Week van de Geletterdheid organiseert drie inspiratiedagen om op deze vragen antwoord te geven. Door geletterdheidsvaardigheden van ouders te verbeteren, versterk je hen én hun kinderen. Zo voorkom je dat laaggeletterdheid van generatie op generatie wordt doorgegeven. Daarom bieden we in deze editie meer info over geletterdheid in familieverband.
Tijdens deze dagen wil men de educatieve sector samenbrengen. Er worden goede praktijken getoond en inspirerende voorbeelden over het versterken van ouders gegeven.
Je kunt ze daarna toepassen in je eigen organisatie.
Inschrijven kan vanaf nu!
Kies hier welke dag het best voor je past:
08/02 Inspiratiedag Geletterdheid Gent
Als de link niet werkt dan de site van Onderwijs Vlaanderen.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


