De online versies kunnen gespeeld worden op smartboard, pc, laptop, tablet of smartphone (browsers Chrome, Firefox of Safari worden aanbevolen).

Het ontwikkelteam bestond uit Peter-Arno Coppen, Donna van der Hulst, Josje Melis, en Liesbeth Stolk-Pronk.

 

De spelletjes zijn beschreven in een bundel. Er is ook een apart document met leerlinginstructies. Van het woordkaartspel hebben we 500 exemplaren laten drukken, die we tegen kostprijs (en verzendkosten) beschikbaar stellen (zie jufmelis.nl).

Het memoryspel kunt u zelf printen en knippen met dit document. Het is echter wel aan te bevelen om wat dikker papier te nemen. Het werkt eigenlijk het beste met kartonnetjes van een paar millimeter dikte. U kunt ook zelf blanco memorykaarten aanschaffen en die met zwarte en blauwe stift beschrijven.

Ook het Woordkaartspel kunt u zelf printen en knippen door het Doe-het-zelfsjabloon Woordkaartspel te printen (dubbelzijdig, in kleur, op dik papier) en zelf mooi uit te knippen (let op de afgeronde hoekjes!), maar u kunt ook een kant en klaar gedrukt spel bij ons krijgen. We hebben er 500 laten drukken.

 

WoordMemory

Een zeer laagdrempelig spelletje is WoordMemory. Dit is een variant op het bekende spelletje Memory, waarbij je op zoek moet naar gelijke kaartjes. Bij WoordMemory draai je telkens echter geen twee maar drie kaartjes, en de vraag is of je daar een correcte zin mee kunt maken. Zo ja, dan verdwijnen de kaartjes van het speelveld, zo nee, dan worden ze teruggedraaid.

In zijn papieren vorm (met kartonnen kaartjes) is WoordMemorygeschikt om door leerlingen in groepjes te worden gespeeld. Er kan dan discussie ontstaan over wat een goede zin is. De docent kan het spel ook gebruiken als aanleiding om een aantal centrale concepten uit de grammatica aan de orde te stellen (naamwoord/werkwoord, enkelvoud/meervoud, valentie, congruentie).

De online variant is geschikter voor individueel spelen, al kan het ook klassikaal op het smartboard. Er is een zeer laagdrempelige variant, geschikt voor beginnende taalleerders, en er is een oplopende moeilijkheidsgraad die uiteindelijk voor elke speler uitdagend is. Je kunt het spel spelen in automodus (dan zegt de computer meteen of een combinatie een correcte zin is), of handmatig. In dat geval moet je na het draaien van de drie kaartjes zelf op een play-knop drukken. Dit kan een handige variant zijn voor het gebruik in de klas, als je eerst discussie wilt hebben over de vraag of een zin goed is.

Speel hier WoordMemory

 

WoordKaarten

Met het Woordkaartspel dat we hebben ontwikkeld zijn verschillende spelvarianten mogelijk. Omdat het kaartspel gebouwd is op het reguliere aantal kaarten in een gewoon kaartspel, zijn in feite de meeste kaartvarianten met woordkaarten te spelen. De kunst is dan om de combinatie van woorden tot zinnen in het spel te integreren. Wij hebben de volgende varianten bedacht, die beschreven staan in onze bundel:

  • Woordpoker: maak de langste of beste zin met vijf kaarten
  • Woordketting: maak samen een zo lang mogelijke zin door een voor een een woord aan te leggen
  • Woordslang: zoek de langste of beste zin (of de meeste zinnen) in een raster van 3 bij 3 kaarten
  • Texas Hold'em Woordpoker: deze variant staat niet in de bundel, en is ook niet officieel, maar hij zou kunnen, en er zijn zelfs spelregels van (niet voor kinderen).

Noot
Deze DOT werd geïnitieerd en gedeeltelijk gefaciliteerd door de landelijke Meesterschapsteams Nederlands. Op de site zijn ook resultaten van andere DOTs te vinden.