Leerlijn alfabetisering voor nieuwkomers in de ISK
Welke stappen nemen analfabete leerlingen in de ISK? Wat is er nodig om voldoende te kunnen lezen en schrijven in het Latijnse schrift, om mee te kunnen doen aan de lessen voor gealfabetiseerde leerlingen? Met de nieuwe Leerlijn alfabetisering ISK hebben docenten een handreiking.
Met de Leerlijn hebben docenten een handreiking voor de inrichting van hun onderwijs: welke onderdelen laat je aan bod komen, in welke volgorde en welk materiaal kun je in welke fase inzetten?
De Leerlijn alfabetisering ISK is een overzicht van de taalvaardigheden die analfabete en andersalfabete leerlingen in de ISK moeten verwerven. Voor alle taalvaardigheden zijn streefdoelen beschreven. Voor de invulling van het onderwijsprogramma zijn er tips voor passende lesmaterialen te vinden. Apart beschreven zijn de woorden die leerlingen eerst moeten leren, om een goede start te kunnen maken in de ISK: een startwoordenlijst van 100 woorden en een basiswoordenlijst van 600 woorden. Ook andere startdoelen zijn apart beschreven: voor verstavaardigheid, uitspraakvaardigheid en digitale vaardigheden. Al het materiaal (leerlijn en titels van lesmateriaal) is beschikbaar via de website van Schoolinfo, de initiator van de ontwikkeling van de leerlijn. Ook kunt u de leerlijn downloaden als pdf.
De leerlijn alfabetisering is ontwikkeld door het ITTA in samenwerking met ISK-docenten en Schoolinfo. Nu beschikbaar zijn de leerlijn en enkele verwijzingen naar lesmaterialen. De komende tijd worden nog extra verwijzingen naar lesmateriaal toegevoegd.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


