Dichter bij taal
Met Dichter bij de taal werkt u aan de hand van klassieke en moderne gedichten en liedjes op speelse wijze aan de taalvaardigheid van uw cursisten.
Hedendaagse (muzikale) werken als Brabant en klassiekers als Als de liefde niet bestond fungeren als bron voor oefeningen op het gebied van spreken, schrijven, lezen, luisteren, woordenschat, grammatica en de Nederlandse cultuur.
Woorden en grammaticale structuren uit een nieuwe taal blijven goed hangen als ze in een authentieke en aantrekkelijke context aangeboden worden. In dit boek vindt u twintig kant-en-klare lessen die ontwikkeld zijn door masterstudenten van de opleiding Nederlands als tweede taal en meertaligheid aan de Universiteit van Amsterdam, onderleiding van Folkert Kuiken.
I
n elke les staat weer een ander Nederlands gedicht of lied centraal, waaraan steeds een grammaticaal verschijnsel en een cultureel thema verbonden is. Met behulp van de oefeningen op
de bijbehorende werkbladen kunt u op een afwisselende en verfrissende manier werken aan het Nederlands van uw cursisten.
Folkert Kuiken, Josine Burgers, Dichter bij de taal, Boom, 2018, ISBN 9789024421879. Prijs: € 19,90
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


