De rol van docent en cursist wordt in de publicatie beschreven volgens de volgorde begrijpen, oefenen, doen en herhalen.

 

Stap 1: Begrijpen

De docent geeft voorbeelden, regels en instructie; cursisten zeggen na. Hier wordt ook de 123-methode toegepast, een systeem om cursisten zonder complexe grammaticale termen de Nederlandse woordvolgorde uit te leggen.

 

Stap 2: Oefenen

Link naar inhoudstafel

De cursist gaat aan de slag met praatplaten en oefeningen, en gaat van geleide naar minder geleide opdrachten. Cursisten werken continu, veelal in duo's, lezen elkaar voor en zeggen na.

 

Stap 3: Doen

Als de informatie voldoende begrepen wordt en er genoeg geoefend is, krijgen de cursisten

vrijere oefeningen waarin ze het geleerde moeten gaan toepassen. De les wordt afgerond met een spontane spreekoefening.

 

Stap 4: Herhalen

Iedere les wordt er een aantal oefeningen als huiswerk opgegeven om thuis alles nog een keeer te herhalen en de nodige kilometers te maken.

 

Schoorl, Monique  en Oost, Ditte, Geregeld spreken. Regels begrijpen, oefenen en doen.

ISBN13 9789024422012. Amsterdam: Boom, 2018.