Geregeld spreken. Regels begrijpen, oefenen en doen
Geregeld spreken is een nieuwe spreekmethode voor laagopgeleide anderstaligen. Ze is gericht op activeren en het verlagen van de spreekdrempel.
De methode leert de cursisten stap voor stap eenvoudige regels van de Nederlandse taal toe te passen in het dagelijks leven.
De rol van docent en cursist wordt in de publicatie beschreven volgens de volgorde begrijpen, oefenen, doen en herhalen.
Stap 1: Begrijpen
De docent geeft voorbeelden, regels en instructie; cursisten zeggen na. Hier wordt ook de 123-methode toegepast, een systeem om cursisten zonder complexe grammaticale termen de Nederlandse woordvolgorde uit te leggen.
Stap 2: Oefenen
Link naar inhoudstafel
De cursist gaat aan de slag met praatplaten en oefeningen, en gaat van geleide naar minder geleide opdrachten. Cursisten werken continu, veelal in duo's, lezen elkaar voor en zeggen na.
Stap 3: Doen
Als de informatie voldoende begrepen wordt en er genoeg geoefend is, krijgen de cursisten
vrijere oefeningen waarin ze het geleerde moeten gaan toepassen. De les wordt afgerond met een spontane spreekoefening.
Stap 4: Herhalen
Iedere les wordt er een aantal oefeningen als huiswerk opgegeven om thuis alles nog een keeer te herhalen en de nodige kilometers te maken.
Schoorl, Monique en Oost, Ditte, Geregeld spreken. Regels begrijpen, oefenen en doen.
ISBN13 9789024422012. Amsterdam: Boom, 2018.
Grootmoeder
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderBloemen voor Syrische moederdag
Johanne Bree is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een inburgeringsgroep die de Z-route volgt. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer brengt een mooie bos bloemen het gesprek op Moederdag.
Lees verderWil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEER