Speel differentiatiebingo
Hoe divers is de aanpak van leraren? Je kunt zelf testen hoe ver je staat met differentiatie in de klas. Of speel differentiatiebingo.
Leuk als opwarmer op een pedagogische studiedag of personeelsvergadering.
Zie de site van Klasse.nl.
Zo speel je de differentiatiebingo:
Download de differentiatiebingo. Kopieer hem voor elke leraar. Laat de leraren door elkaar wandelen in de vergaderruimte. Laat hen aan elkaar vragen hoe zij differentiëren. Dat doen ze aan de hand van de stellingen in de bingo. Bijvoorbeeld: 'Geef jij gerichte, individuele feedback aan je leerlingen?'De eerste leraar die een collega vindt die voldoet aan vier stellingen op een rij roept luid: ‘Bingo!’ Hij wint het spel.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


