Docenten geven tips om stagediscriminatie tegen te gaan.
In drie korte filmpjes geven Nilüfer, Martin en Tineke, allen werkzaam in het mbo, tips over hoe je als docent of school kan bijdragen aan gelijke kansen op de stagemarkt.
Met deze filmpjes hoopt het Kennisplatform Integratie & Samenleving (KIS) docenten te inspireren.
Tips geven is nodig want uit onderzoek blijkt dat mbo-studenten met een migratieachtergrond langer zoeken naar een stageplek dan hun klasgenoten zonder migratieachtergrond. Onderwijsprofessionals kunnen een cruciale rol spelen in het bevorderen van gelijke kansen op de stagemarkt.
Zo zegt Nilüfer van het Da Vinci college in Dordrecht, dat het belangrijk is om als onderwijsinstellingstagediscriminatie te erkennen en in actie te komen.
Haar collega Martin, adviseert: 'hou studenten niet voor de gek, probeer er eerlijk over te praten en zoek samen naar een oplossing'. Tineke Tool, van het ROC A12 in Ede, focust in het kader van preventie op de relatie met de stageplek: 'ga in gesprek met leerbedrijven, leer ze kennen en bouw wederzijds respect op'.
De filmpjes en meer tips vind je op de site.
Grootmoeder
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderWil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEEREnkel glas
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van ISK-docent Jaleena Hoogstraaten. Zij herkent de route van haar NT2-cursisten.
Lees verder