Docenten geven tips om stagediscriminatie tegen te gaan.
In drie korte filmpjes geven Nilüfer, Martin en Tineke, allen werkzaam in het mbo, tips over hoe je als docent of school kan bijdragen aan gelijke kansen op de stagemarkt.
Met deze filmpjes hoopt het Kennisplatform Integratie & Samenleving (KIS) docenten te inspireren.
Tips geven is nodig want uit onderzoek blijkt dat mbo-studenten met een migratieachtergrond langer zoeken naar een stageplek dan hun klasgenoten zonder migratieachtergrond. Onderwijsprofessionals kunnen een cruciale rol spelen in het bevorderen van gelijke kansen op de stagemarkt.
Zo zegt Nilüfer van het Da Vinci college in Dordrecht, dat het belangrijk is om als onderwijsinstellingstagediscriminatie te erkennen en in actie te komen.
Haar collega Martin, adviseert: 'hou studenten niet voor de gek, probeer er eerlijk over te praten en zoek samen naar een oplossing'. Tineke Tool, van het ROC A12 in Ede, focust in het kader van preventie op de relatie met de stageplek: 'ga in gesprek met leerbedrijven, leer ze kennen en bouw wederzijds respect op'.
De filmpjes en meer tips vind je op de site.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


