Onderzoek naar zorg op de ISK's
Momenteel zijn we in de voorbereidende fase van een onderzoek naar zorg op de ISK’s: Hoe kan zorg op school leerbelemmeringen en schooluitval bij vluchtelingenkinderen in de ISK voorkomen? Om de zorg voor deze jongeren te kunnen versterken moeten we beter weten wat er aan de hand is. Dat dient geïnventariseerd te worden. Waar lopen scholen tegenaan? Wat vinden de kinderen van de geboden ondersteuning? Hoeveel leerlingen hebben problemen die scholen niet goed kunnen oplossen? Hoeveel en welke kinderen vallen uit? Wie zijn de partners en hoe loopt de samenwerking? Hoe is de afstemming met (eventuele) ouders? Wat voor zorg is er dan precies nodig? Pharos en LOWAN, die veel vragen krijgen over wat goede zorg is, geven in dit project samen antwoord op deze vragen.
Met de grote instroom sinds 2015 hebben scholen veel moeten improviseren. Maar intussen zijn er ook best practises. Zorg kan op veel manieren geboden worden. Daarom zullen we ook die voorbeelden beschrijven waar scholen positief over zijn. We gaan alle ISK’s betrekken door de vraag om een digitale enquête in te vullen. Daarnaast zullen enkele scholen benaderd worden voor een interview. Samenvattend zal het onderzoek moeten leiden tot aanbevelingen en adviezen voor ISK’s (en vervolgscholen) hoe de zorg in te richten. Alle ISK’s kunnen dus binnenkort vanuit LOWAN een digitale enquête verwachten!
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder

