Het Erasmus+ project Fast Lane: werkopdrachten en stagedagboek
Taal oefenen op het werk of stage en werken aan werknemersvaardigheden: het Erasmus+ project Fast Lane ontwikkelt een aanpak om vluchtelingen adequaat te begeleiden naar werk, stage of opleiding. Concrete werkopdrachten en een stagedagboek zijn onderdeel van deze aanpak en vanaf nu gratis beschikbaar.
Werkgerichte opdrachten
De 24 praktijkopdrachten zijn ingedeeld in vier categorieën: kennismaken met het werk, sociale en culturele aspecten van het werk, taal op het werk en professionele competenties. De opdrachten zijn op elke werkplek te gebruiken, op verschillende taalniveaus. Ze zijn dus niet beroepsspecifiek.
Stagedagboek
Het stagedagboek is een reflectiedocument. De deelnemer leert reflecteren op verschillende aspecten van zijn stage: de uitgevoerde activiteiten en de beleving, het taal leren, de eigen competenties en de reflectie met beoordeling van de praktijkopleider.
Grootmoeder
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderBloemen voor Syrische moederdag
Johanne Bree is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een inburgeringsgroep die de Z-route volgt. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer brengt een mooie bos bloemen het gesprek op Moederdag.
Lees verderWil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEER