Gemeenten negeren wettelijke taaleis bijstandsontvangers
Een groot deel van de bijstandsgerechtigden beheerst het Nederlands niet of nauwelijks, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Gemeenten zijn wettelijk verplicht in te grijpen, maar doen dit maar zelden. Staatssecretaris van Sociale Zekerheid en Werkgelegenheid Tamara van Ark, die de opdracht gaf tot het onderzoek, wil dat hier snel verandering in komt.
Bronnen: Onze taal.nl, NOS, Volkskrant
Sinds 2016 geldt in Nederland een taaleis voor mensen in de bijstand. Spreken zij geen of slecht Nederlands en doen ze geen moeite hun taalvaardigheid te verbeteren, dan kunnen ze gekort worden op hun uitkering. Het is de taak van gemeenten om toe te zien op de naleving van de wet, bijvoorbeeld door taaltoetsen af te nemen en plannen op te stellen om de taalvaardigheid te verbeteren. Ruim 140 van de 388 gemeenten hebben nog geen enkele taaltoets afgenomen; de andere 248 gemiddeld vier. 35 procent van de gemeenten stelde geen taalplannen op, en verlagingen van de uitkeringen 'komen vrijwel niet voor' aldus het CBS.
De invoering van de taaleis stuitte al direct op verzet van veel gemeenten, deels vanwege praktische bezwaren (er zou niet voldoende personeel zijn om de eis te controleren), deels vanwege principiële bezwaren.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


