Winnaars Nationale Alfabetiseringsprijzen 2014: Beter Spellen en Gezonde Taal!
Beter Spellen en Gezonde Taal zijn de winnaars van de Nationale Alfabetiseringsprijzen 2014. De prijzen werden maandag 8 september uitgereikt tijdens de opening van de Week van de Alfabetisering in de Centrale Bibliotheek te Den Haag. De winnaars kregen hun prijs uit handen van Marja van Bijsterveldt, voorzitter van Stichting Lezen & Schrijven, in het bijzijn van H.K.H. Prinses Laurentien der Nederlanden. Er is in totaal 15.609 keer gestemd op de genomineerden. Er zijn prijzen uitgereikt in twee categorieën: Doen en Durven.
Winnaar categorie Doen: Beter Spellen – Martin van Toll Producties
Met 51% van de stemmen in de categorie Doen is Beter Spellen de winnaar (bedoeld voor bestaande, succesvolle taalprojecten). Beter Spellen is een website die elke werkdag een nieuwe test van vier vragen over spelling aanbiedt. Deelnemers zien direct welke vragen ze goed of fout hebben en waarom. De website bestaat sinds 2009 en is opgericht door Martin van Toll. Vader en dochter namen namens het familiebedrijf de prijs in ontvangst. ‘Het is uit hobbyisme ontstaan’ aldus Martin. Beter Spellen heeft zo’n 100.000 deelnemers die de dag beginnen met de spellingstest. Meer informatie is te vinden op www.beterspellen.nl.
Winnaar categorie Durven: Gezonde Taal – Taal doet meer
De prijs in de categorie Durven (bedoeld voor nieuwe taalprojecten) is gewonnen door Gezonde Taal. Gezonde Taal is een initiatief van vrijwilligersorganisatie Taal doet meer, en richt zich op de combinatie van taalcoaching en gezondheidsvoorlichting. Vrijwillige taalcoaches helpen cursisten een stap verder te komen in het maken van bewuste keuzes in hoe zij met hun gezondheid omgaan. Namens hen namen Aziza Sbiti en Ernestine Schipper (projectleider Gezonde Taal) de prijs in ontvangst. Namens de jury nam Taalambassadeur Koos Vervoort het woord: ‘Organisaties moeten durven aan de slag te gaan met laaggeletterdheid en laaggeletterden moeten ook durven!’ Rondom diverse gezondheidsthema’s zijn programma’s opgesteld voor twintig lessen op verschillende taalniveaus. Het project bereikt met name kwetsbare oudere migranten en vluchtelingen die een lage taalvaardigheid hebben. Gezonde Taal kreeg 37% van de stemmen in deze categorie. Het prijzengeld wordt ingezet om het materiaal voor een bredere doelgroep inzetbaar te maken en de lesonderwerpen uit te breiden.
Nationale Alfabetiseringsprijzen
Stichting Lezen & Schrijven reikt de Nationale Alfabetiseringsprijzen uit aan organisaties die zich inzetten voor een geletterde samenleving. Zo worden initiatieven ter voorkoming en bestrijding van laaggeletterdheid in Nederland gestimuleerd en zichtbaar gemaakt. Het gewonnen prijzengeld wordt ingezet om het project(idee) te ontwikkelen, uit te voeren en/of uit te breiden.
Dit jaar zijn meer dan 50 taalprojecten voorgedragen voor de Nationale Alfabetiseringsprijzen. De vakjury, bestaande uit André Knottnerus (voorzitter van de WRR), Hans Leenders (directeur MBO bij het ministerie van OCW) en Koos Vervoort (Taalambassadeur en winnaar van de Achmea Persoonlijkheidsprijs 2012), heeft vier projecten genomineerd in de categorie Doen en drie taalprojecten in de categorie Durven. Na bekendmaking van de nominaties heeft heel Nederland online kunnen stemmen op het project dat volgens hem of haar de prijs het meest verdient.
Doorgestroomd - Ik wil advocaat worden!
Waarom ze niet naar de havo mag? Het is de vraag van een meisje uit Afghanistan op de ISK. Haar neef mocht wel naar de havo. Waarom zij niet? Ze heeft nog niet het juiste taalniveau en zal via mbo 2 haar weg moeten vinden. Ondertussen werkt ze hard aan het leren van de taal en heeft ze altijd een boekje bij zich waarin ze moeilijke woorden opschrijft.
Lees verderOlha
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderDoorgestroomd - Drie vrienden na de ISK
Soms trok hij even zijn wenkbrauwen op als hij iets zei, om zo de hele klas naar zijn hand te zetten. Zijn vriend ging dan achterin zitten, omdat hij rustig wilde werken. De laatste van het drietal bleef opletten en maakte altijd zijn huiswerk.
Lees verder