Leiden krijgt eigentijds en dynamisch Taalmuseum
Leiden krijgt in 2015 een taalmuseum, een publieksinstituut waarin taal in al haar facetten centraal staat. Waar wetenschap en maatschappelijke ontwikkelingen samenkomen voor een breed publiek. Niet in een gebouw, maar op diverse plekken in de stad. Dynamisch, eigentijds, flexibel en betaalbaar.
Op 29 september worden de precieze plannen gepresenteerd.
Iedereen gebruikt taal en heeft er een mening over. Over toon en stijl, over spelling en grammatica, over gesproken en geschreven woorden. Een dynamisch en veel-zijdig onderwerp dat een eigen huis verdient. Maar de tijd van grote museale projecten is voorbij. Kleinschaligheid en duurzaamheid worden ook in de culturele sector steeds belangrijker. Bovendien hoort taal midden in de samenleving te staan. Daarom de keuze voor de openbare ruimte: de stad als museaal podium.
Versterken en samenwerken
Doel van het taalmuseum is om de belangstelling voor taal en de rol die deze in diverse samenlevingen en culturen speelt te vergroten. De geesteswetenschappen en het Leidse onderzoeksthema Language Diversity in the World krijgen hierdoor meer zichtbaarheid.
Het nieuwe museum wordt gelanceerd in het kader van het 88e lustrum van de universiteit in 2015 en sluit aan bij bestaande instituten en initiatieven als LeidenGlobal, waarin ook Leidse musea participeren, en Leiden Kennisstad.
Het taalmuseum speelt bovendien een rol in de professionele nascholing van leraren.
Tot slot zal het museum de goede samenwerking tussen stad en universiteit verder bevorderen en verdiepen, en Leiden nog scherper profileren als internationale ontmoetingsplaats voor talent, kennis en innovatie.
Voor meer informatie: http://taalmuseumleiden.nl/
Grootmoeder
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderBloemen voor Syrische moederdag
Johanne Bree is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een inburgeringsgroep die de Z-route volgt. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer brengt een mooie bos bloemen het gesprek op Moederdag.
Lees verderWil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEER