Meertaligheid op de werkvloer: een meerwaarde?
Het Vlaams Netwerk van Onderneminngen discussieerde op het jaarlijkse Talendebat van de Taalunie op 26 september over de vraag:
Heeft meertaligheid op het werk een begrenzend effect? Of is het eerder een verrijking voor de werkvloer?
Hans Maertens, gedelegeerd bestuurder van Voka, stelt vast dat meertaligheid een absolute meerwaarde is voor de toekomst van onze bedrijven. 'De talenkennis in onze bedrijven, van waar dat die ook komt, is cruciaal voor onze toekomst.'
Hier kunt u meer lezen over het Talendebat.
Hans Maertens deed die uitspraak tijdens het jaarlijkse Talendebat van de Taalunie op 26 september. Dit jaar koos de Taalunie voor Meertaligheid op het werk als thema voor het Talendebat.
Er werden twee stellingen naar voren gebracht; de meerwaarde van meertaligheid voor het eigen werk en de meerwaarde van meertaligheid voor de internationale markt. Naast Hans Maertens, zetelden ook Cindy Hermans (VDAB) en Stefaan Peirsman (ACV) als panelleden. Zij keken elk vanuit hun eigen perspectief naar het thema.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


