Samenwerkend lezen op de ISK
Binnen de Internationale Schakelklassen worden leerlingen in een relatief korte periode klaargestoomd voor een succesvolle doorstroom naar het regulier onderwijs. Met het lespakket Samenwerkend lezen in de ISK bereidt u de leerlingen hier gericht op voor.
De sprong die de leerlingen in korte tijd in hun Nederlandse leesvaardigheidmoeten maken is groot. Na een aantal jaar ISK-onderwijs moeten zij immers reguliere schoolboekteksten kunnen lezen en daaruit kunnen leren.
Samen aan de slag
Met de methode Samenwerkend lezen in de ISK ontwikkelen de leerlingen vaardigheden die hen in staat stellen om met informatieve schoolboekteksten om te gaan. Dit doen zij niet individueel, maar in kleine groepjes van drie leerlingen. Daarbij krijgen alle leerlingen een eigen rol met bijbehorende taken toebedeeld. Zij zijn zo genoodzaakt om over de tekst in gesprek te gaan. Deze aanpak heeft verschillende voordelen. Zo worden leerlingen gestimuleerd om te reflecteren op hun eigen kennis en vaardigheden, leren zij van elkaar hoe ze ingewikkelde teksten het beste kunnen aanpakken en vergroten zij hun samenwerkingsvaardigheden.
Voor leerlingen vanaf A1
Het materiaal kan worden ingezet vanaf het moment dat leerlingen niveau A1 beheersen en redelijk vlot en vloeiend lezen. Omdat de moeilijkheidsgraad van het samenwerkend lezen met name afhankelijk is van de tekstkeuze, is het materiaal geschikt voor leerlingen met een divers taalniveau.
Het lespakket is gratis te downloaden.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


