De sprong die de leerlingen in korte tijd in hun Nederlandse leesvaardigheidmoeten maken is groot. Na een aantal jaar ISK-onderwijs moeten zij immers reguliere schoolboekteksten kunnen lezen en daaruit kunnen leren. 

 

Samen aan de slag

Met de methode Samenwerkend lezen in de ISK ontwikkelen de leerlingen vaardigheden die hen in staat stellen om met informatieve schoolboekteksten om te gaan. Dit doen zij niet individueel, maar in kleine groepjes van drie leerlingen. Daarbij krijgen alle leerlingen een eigen rol met bijbehorende taken toebedeeld. Zij zijn zo genoodzaakt om over de tekst in gesprek te gaan. Deze aanpak heeft verschillende voordelen. Zo worden leerlingen gestimuleerd om te reflecteren op hun eigen kennis en vaardigheden, leren zij van elkaar hoe ze ingewikkelde teksten het beste kunnen aanpakken en vergroten zij hun samenwerkingsvaardigheden.

 

Voor leerlingen vanaf A1

Het materiaal kan worden ingezet vanaf het moment dat leerlingen niveau A1 beheersen en redelijk vlot en vloeiend lezen. Omdat de moeilijkheidsgraad van het samenwerkend lezen met name afhankelijk is van de tekstkeuze, is het materiaal geschikt voor leerlingen met een divers taalniveau.

 

Het lespakket is gratis te downloaden.