Hoe leer je Nederlands aan analfabete immigranten?
Op deze vraag wil taalkundige Susanna Strube in haar kersverse proefschrift een antwoord geven. Op 27 augustus verdedigde ze het proefschrift aan de Radboud Universiteit Nijmegen.
Ze wordt over haar proefschrift geïnterviewd in de nieuwe rubriek Over taal gesproken van Kennislink.
Susanna Strube verzorgde twaalf jaar lang alfabetiseringscursussen aan het ROC Mondriaan in Den Haag en promoveert op haar 68e.
Ze onderzoekt hoe analfabete volwassenen Nederlands als tweede taal leren en ook hoe zij hierin het best te onderwijzen zijn. Dat onderwijs vraagt veel begeleiding. Naast het leren van de taal, moeten ze ook leren te leren (vaak zijn ze nooit naar school geweest), en kennis opdoen over de Nederlandse samenleving. Alles moet mondeling gebeuren:ze kunnen immers niet lezen.
Voor haar onderzoek zijn de lessen mondelinge vaardigheden in zes klassen bestudeerd. Daaruit blijkt dat het leren moeizaam verloopt en dat het ingewikkeld is om aan deze mensen les te geven. Een belangrijke ondersteuning blijkt het gebruik van computerprogramma’s bij het leren van de woordenschat. Daarnaast heeft het geven van feedback waarbij de student gedwongen wordt om zelf na te denken een positief effect op het leren.
Haar proefschrift is te vinden op www.kennislink.nl.
Doorgestroomd - Ik wil advocaat worden!
Waarom ze niet naar de havo mag? Het is de vraag van een meisje uit Afghanistan op de ISK. Haar neef mocht wel naar de havo. Waarom zij niet? Ze heeft nog niet het juiste taalniveau en zal via mbo 2 haar weg moeten vinden. Ondertussen werkt ze hard aan het leren van de taal en heeft ze altijd een boekje bij zich waarin ze moeilijke woorden opschrijft.
Lees verderOlha
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderDoorgestroomd - Drie vrienden na de ISK
Soms trok hij even zijn wenkbrauwen op als hij iets zei, om zo de hele klas naar zijn hand te zetten. Zijn vriend ging dan achterin zitten, omdat hij rustig wilde werken. De laatste van het drietal bleef opletten en maakte altijd zijn huiswerk.
Lees verder