Susanna Strube verzorgde twaalf jaar lang alfabetiseringscursussen aan het ROC Mondriaan in Den Haag en promoveert op haar 68e.

 

Ze onderzoekt hoe analfabete volwassenen Nederlands als tweede taal leren en ook hoe zij hierin het best te onderwijzen zijn. Dat onderwijs vraagt veel begeleiding. Naast het leren van de taal, moeten ze ook leren te leren (vaak zijn ze nooit naar school geweest), en kennis opdoen over de Nederlandse samenleving. Alles moet mondeling gebeuren:ze kunnen immers niet lezen.


Voor haar onderzoek zijn de lessen mondelinge vaardigheden in zes klassen bestudeerd. Daaruit blijkt dat het leren moeizaam verloopt en dat het ingewikkeld is om aan deze mensen les te geven. Een belangrijke ondersteuning blijkt het gebruik van computerprogramma’s bij het leren van de woordenschat. Daarnaast heeft het geven van feedback waarbij de student gedwongen wordt om zelf na te denken een positief effect op het leren.

 

Haar proefschrift is te vinden op www.kennislink.nl.