Oproep: Schrijfprijs Nt2 2017-2018 Doen uw cursisten mee? Sluiting inzendtermijn: 12 januari 2018
Zaterdag 7 oktober werd de aftrap gegeven voor de vierde editie van de Schrijfprijs Nt2 2017-2018. Doel van de prijs is anderstalige volwassenen en jongeren die Nederlands leren te inspireren tot vrij en creatief schrijven.
Stimuleert u uw cursisten om mee te doen? Het gaat om een tekst van maximaal 500 woorden rond het motto: Ver weg, dichtbij!.
Belangrijke data
12 januari 2018: sluiting inzendtermijn schrijfproducten
Begin februari 2018: bekendmaking nominaties
18 mei 2018: feestelijke prijsuitreiking in het Huis van het Nederlands te Antwerpen
Voor meer informatie: http://schrijfprijsnt2.org/
Het zevende lustrum van Les is achter de rug. Op zaterdag 7 oktober 2017 werd met een spetterend Lescongres gevierd dat Les 35 jaar bestaat.Voor degenen die het Lescongres hebben gemist, veel (impressies, artikelen naar aanleiding van workshops en lezingen, evaluatie) zal de komende maanden terug te vinden zijn in Les en op LesOnline (www.tijdschriftles.nl).
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


