UAF: maatwerk en regionale samenwerking zijn noodzakelijk voor integratie vluchtelingen
Door regionale samenwerking en maatwerkbegeleiding kunnen statushouders sneller op hun niveau aan de slag. Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF stimuleert de regionale samenwerking tussen gemeenten, onderwijsinstellingen, bedrijven en vluchtelingenorganisaties, neemt hieraan actief deel en pleit voor meer kennisdeling, zodat de begeleiding en ondersteuning van vluchtelingen efficiënter en sneller verloopt. De eerste resultaten van pilotprojecten zijn positief.
Utrecht
In Utrecht is een pilot gedaan met een pre-bachelor voor vluchtelingen die in de ICT aan de slag willen. Dit initiatief van de Hogeschool Utrecht, de gemeente Utrecht, AFAS Foundation en het UAF is gericht op een snellere toeleiding via studie naar de arbeidsmarkt. Dit studiejaar is de pilot uitgebreid met nog twee pre-bacheloropleidingen: voor aankomende ingenieurs en docenten in het voortgezet onderwijs. Verder hebben de Utrechtse onderwijsinstellingen in overleg met het UAF besloten om in de toekomst de voorlichting voor vluchtelingstudenten beter te organiseren, zodat de zoektocht naar een opleiding makkelijker wordt.
Groningen
In Groningen wordt onderzocht of nauwere samenwerking mogelijk is tussen o.a. de Rijksuniversiteit Groningen, diverse hbo-instellingen, bedrijven, de gemeente en het UAF. De gezamenlijke inzet is dat statushouders zo snel mogelijk op hun eigen niveau aan de slag gaan in de stad of de regio. Mardjan Seighali, directeur UAF: ‘Door de competenties van een vluchteling als uitgangspunt te nemen en nauw samen te werken bij het bepalen van kansrijke trajecten naar werk, is sneller resultaat te boeken.’
Groningen, Amsterdam en Zwolle
Op hoger onderwijsinstellingen in Groningen, Amsterdam en Zwolle wordt geëxperimenteerd met inloopspreekuren, in samenwerking met medewerkers van het UAF.
Seighali: ‘Deze laagdrempelige ontmoetingen slaan erg aan, zowel bij hoogopgeleide vluchtelingen die zich oriënteren op een studie in Nederland als bij de medewerkers van onderwijsinstellingen.’
Om de integratie te versnellen zet het UAF in de komende drie jaar nadrukkelijk in op kennisdeling met alle belanghebbenden. Seighali: ‘We stellen onze expertise graag beschikbaar aan iedereen die een rol speelt in het traject van een vluchtelingstudent. Dat is in het belang van de vluchteling en van de samenleving.’ Naar verwachting starten medio 2017 meer regionale samenwerkingsverbanden, om te beginnen in regio’s waar relatief veel vluchtelingstudenten wonen en studeren.
Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF
www.uaf.nl - Facebook - Twitter - LinkedIn
Telefoon: 030 - 252 0835
Grootmoeder
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderBloemen voor Syrische moederdag
Johanne Bree is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een inburgeringsgroep die de Z-route volgt. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer brengt een mooie bos bloemen het gesprek op Moederdag.
Lees verderWil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEER