Aantal laaggeletterde jongeren neemt sterk toe
Het percentage Nederlandse jongeren met een taalachterstand is in de afgelopen jaren sterk toegenomen: van 11,5% in 2003 naar 17,9% in 2015. Dit blijkt uit recent onderzoek van de OESO. Deze ontwikkeling is zorgelijk omdat jongeren met een taalachterstand een groot risico lopen om de laaggeletterden van de toekomst te worden.
Iedere drie jaar publiceert de OESO (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) het zogenaamde PISA-rapport waarbij wereldwijd de kennis en vaardigheden van 15-jarigen worden gemeten. Hoewel Nederland wat betreft de gemiddelde leesvaardigheidsscore - in vergelijking met andere landen - goed scoort, is er op het gebied van taalachterstand een verontrustende trend ingezet.
'Het is zorgwekkend dat het aantal leerlingen met taalachterstand blijft toenemen. Met 18% hebben we het over bijna een op de vijf jongeren! In de toekomst hebben zij veel te weinig mogelijkheden om zich bij te spijkeren, want in veel gemeenten zijn wachtlijsten voor taalcursussen voor volwassenen. Om de groei van het aantal laaggeletterden te stoppen moeten we ervoor zorgen dat er veel meer mogelijkheden zijn voor deze jongeren om als volwassenen taalscholing te volgen. En uiteraard moet ook de kraan dicht en mag geen jongere meer school verlaten met een taalachterstand', aldus directeur-bestuurder Merel Heimens Visser.
Meer excellente lezers
Toch is er ook een positieve trend zichtbaar: het percentage leerlingen dat excelleert neem toe. Internationaal gezien eindigt Nederland, met 1,4% excellerende lezers, op de 12de plaats. Tegelijkertijd laat dit zien dat de kloof tussen jongeren met een taalachterstand en jongeren dieexcelleren hierdoor alleen maar toeneemt.
Laaggeletterde volwassenen voorkomen
Medio januari publiceert Stichting Lezen & Schrijven het rapport ‘Preventie door interventie’. Dit onderzoek biedt aanknopingspunten om te voorkomen dat de kinderen en jongeren met een taalachterstand uitgroeien tot de laaggeletterde volwassenen van de toekomst.
Download hier het volledige onderzoeksrapport Resultaten PISA-2015 in vogelvlucht.
Meer weten over de aanpak van laaggeletterdheid in Nederland?
Grootmoeder
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderBloemen voor Syrische moederdag
Johanne Bree is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een inburgeringsgroep die de Z-route volgt. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer brengt een mooie bos bloemen het gesprek op Moederdag.
Lees verderWil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEER