Les 199. Nt2-onderwijs getoetst aan onderzoek.
Begin oktober verscheen Les 199 met als thema Nt2-onderwijs getoetst aan onderzoek. In het nummer vindt u artikelen over recent onderzoek naar taalverwerving en taalontwikkeling, onderzoek dat heeft geleid tot nieuwe inzichten relevant voor de lespraktijk.
Klik hier voor de inhoudsopgave.
Hoe leer je het best Nederlands als tweede taal? Wat zijn cruciale succesfactoren voor integratie en participatie in de nieuwe samenleving? Het zijn de achterliggende vragen van elke Nt2-docent. Pasklare antwoorden zijn er niet. Toch proberen onderzoekers én docenten – elk vanuit een eigen invalshoek – stukje bij beetje antwoorden te vinden op deelvragen.
In dit themanummer komen vooral onderzoekers aan het woord, waaronder veel jong talent (Uit de Scriptiecentrale). De laatste jaren is er door hen weer het veel werk verzet waar voor de praktijk de nodige lering uit valt te trekken.
Tijd voor een thema-nummer, vond de redactie.
Het nummer bevat een capita selecta; er is niet gestreefd naar volledigheid.
Hier willen we u, zonder tekort te willen aan de andere artikelen in dit nummer, wijzen op twee ons inziens fraaie overzichtsartikelen. Op deze en volgende pagina’s vindt u een bespreking - van de hand van Tineke Padmos en Heleen van Nuffel - van het Nt2-onderzoek van de laatste twee jaar. En op pagina 10 en volgende bespreekt Paul Pauwels het recent verschenen handboek Exploring Language Pedagogy through Second Language Acquisition waarin dedidactiek Nt2 wordt getoetst aan taalverwervingsonderzoek.
Twee artikelen rapporteren over de opbrengsten van en lacunes binnen Vlaamse Nt2-trajecten, uitgevoerd in het kader van nieuw Vlaams beleid; ze zullen ook voor Nederlandse lezers veel herkenningspunten opleveren
Doorgestroomd - Ik wil advocaat worden!
Waarom ze niet naar de havo mag? Het is de vraag van een meisje uit Afghanistan op de ISK. Haar neef mocht wel naar de havo. Waarom zij niet? Ze heeft nog niet het juiste taalniveau en zal via mbo 2 haar weg moeten vinden. Ondertussen werkt ze hard aan het leren van de taal en heeft ze altijd een boekje bij zich waarin ze moeilijke woorden opschrijft.
Lees verderDe presentatie van mevrouw Q
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderDoorgestroomd - Drie vrienden na de ISK
Soms trok hij even zijn wenkbrauwen op als hij iets zei, om zo de hele klas naar zijn hand te zetten. Zijn vriend ging dan achterin zitten, omdat hij rustig wilde werken. De laatste van het drietal bleef opletten en maakte altijd zijn huiswerk.
Lees verder