LEES MEE >> NT2. Een nieuwe leesmethode voor anderstalige jongeren
LEES MEE >> NT2 is een nieuwe leesmethode voor anderstalige jongeren die hen helpt de kloof te overbruggen tussen het tweedetaalonderwijs en het reguliere voortgezet onderwijs. De methode is duaal van opzet: het uitbreiden van de woordenschat én het verwerven van leesstrategieën gaan hand in hand.
Tekstenboek
De methode bestaat uit een aantrekkelijk vormgegeven tekstenboek dat doet denken aan een glossy magazine, en een werkboek. In elke les komen een wat langere tekst en twee kortere satelietteksten aan bod, waardoor de leerling kennis maakt met een groot aantal verschillende tekstsoorten. De onderwerpen van de teksten sluiten aan op de belevingswereld van jongeren, waardoor ze uitnodigen tot lezen. Het niveau van de teksten klimt op van A2 naar B1 > 1F.
Werkboek
In het werkboek wordt de leerling in een aantal fasen vertrouwd gemaakt met de teksten. De teksten bevatten veel nieuwe woorden die snel opgenomen worden in de actieve woordenschat, doordat zij vaak terugkomen in de oefeningen en in de toetsen bij de methode. Daarnaast leert de leerling diverse lees- en woordraadstrategieën en wordt veelvuldig geoefend met het gebruik van de context. Speelse en gevarieerde oefeningen zorgen ervoor dat leerlingen met plezier aan hun tekstbegrip werken.
Toetsen
De methode bestaat uit 18 blokken van drie lessen. Na elke les maakt de leerling een woordentoets en na een blok volgt een leesvaardigheidstoets. In de loop van het daarop volgende blok kan een woordenmixtoets worden gedaan, waarin de woorden uit het voorgaande blok nogmaals worden bevraagd.
De toetsen zijn opgenomen in een digitale docentenhandleiding die bij aanschaf van de methode gratis wordt toegestuurd.
LEES MEE >> NT2 is een gezamenlijke uitgave van Diataal en Edutekst. Meer informatie en proefkaternen van de methode zijn te vinden via de site.
Doorgestroomd - Ik wil advocaat worden!
Waarom ze niet naar de havo mag? Het is de vraag van een meisje uit Afghanistan op de ISK. Haar neef mocht wel naar de havo. Waarom zij niet? Ze heeft nog niet het juiste taalniveau en zal via mbo 2 haar weg moeten vinden. Ondertussen werkt ze hard aan het leren van de taal en heeft ze altijd een boekje bij zich waarin ze moeilijke woorden opschrijft.
Lees verderOlha
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderDoorgestroomd - Drie vrienden na de ISK
Soms trok hij even zijn wenkbrauwen op als hij iets zei, om zo de hele klas naar zijn hand te zetten. Zijn vriend ging dan achterin zitten, omdat hij rustig wilde werken. De laatste van het drietal bleef opletten en maakte altijd zijn huiswerk.
Lees verder