Onderzoekscommissie zeer kritisch over de Taalunie
De Taalunie ‘eet zichzelf op’. De organisatie heeft vorig jaar ‘ondoordacht’ bezuinigd, heeft daar ‘meer dan onhandig over’ gecommuniceerd en geeft te veel uit aan personeelskosten. Dat concludeert een onderzoekscommissie in een nog vertrouwelijk rapport, dat in handen is van NRC.
De commissie, geleid door oud-CDA-Kamerlid Jan Schinkelshoek, is zeer kritisch. Niet alleen over de Taalunie en de beleidsvoering van onder anderen algemeen secretaris Geert Joris, maar ook over de betrokken politici. Zij zouden de organisatie ‘te veel haar gang laten gaan’. (NRC)
De Taalunie heeft op haar website een reactie geplaatst op het NRC-bericht.
Het onderzoeksrapport van de Adviesgroep Financiële Openheid Nederlandse Taalunie is openbaar. Het NRC berichtte al over de uitkomsten van het onderzoek, dat toen nog vertrouwelijk was. Het rapport, de reactie van het college van ministers en de reactie van de Internationale Vereniging voor Neerlandistiek (IVN) zijn te downloaden op Neerlandistiek.nl.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


