Laaggeletterden zijn vaker arm
Mensen die problemen hebben met lezen, schrijven en rekenen zijn vaker arm dan niet-laaggeletterden. Dat blijkt uit nog niet gepubliceerd onderzoek van de Stichting Lezen & Schrijven.
Dat laaggeletterden moeite hebben volwaardig mee te doen in de samenleving, was al bekend. Maar nu is ook een directe relatie met armoede vastgesteld. Bijna één op de vijf laaggeletterden moet ten minste één jaar rondkomen van een inkomen onder de armoedegrens; dat is twee keer zoveel als bij niet-laaggeletterden.
Ook blijkt ruim 6 procent langdurig arm; bij niet-laaggeletterden is dat 2,5 procent. Zij zijn gemiddeld weliswaar niet vaker werkloos, maar hebben wel banen met een gemiddeld lagere status.
Uit een artikel van het blad van de VNG: 13 april, 2016.
Lees meer op het digitale blad van VNG: VNG Magazine
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


