Universiteiten en hogescholen in Nederland delen ervaringen over begeleiding vluchtelingstudenten
Vrijdag 18 maart organiseerden VSNU, Vereniging Hogescholen en het ministerie van Onderwijs een werkconferentie over vluchtelingen in het hoger onderwijs. Ruim 120 beleidsmedewerkers en taalexperts van hogescholen en universiteiten wisselden met elkaar ervaringen uit over begeleiding
Thom de Graaf, voorzitter van de Vereniging Hogescholen, vertelde over de Taskforce Vluchtelingen.
Deze Taskforce is in september opgericht door Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF, EP-NUFFIC, OCW, Echo, VH en VSNU om knelpunten die vluchtelingen in het hoger onderwijs ondervinden weg te nemen. Ook wil de taskforce dat vluchtelingen in heel Nederland toegang hebben tot taal- en schakelonderwijs, onafhankelijk van waar iemand verblijft. Het belang om het proces in de toelating tot een studie te versnellen werd benadrukt. Ook vond men dat de lange wachttijden moeten worden teruggebracht en dater meer maatwerk moet komen voor de individuele vluchtelingstudent.
Universiteiten en hogescholen lieten in workshops zien wat zij doen voor vluchtelingen. Zo is een belangrijk onderdeel van het inburgeringstraject voor vluchtelingstudenten taalonderwijs van een hoog niveau. De Nederlandse Universitaire Taalcentra deelden hun ervaringen met het aanvragen van het Blik op Werk-keurmerk. Het Amsterdam University College vertelde over hun project Right2Education. In dit programma geven studenten Nederlandse les aan vluchtelingen, en andersom geven de vluchtelingen lessen Arabisch aan Nederlandse studenten. Ook was er gedurende de werkconferentie veel aandacht voor studiebegeleiding.
U kunt verder lezen op de site van de VSNU.
Doorgestroomd - Ik wil advocaat worden!
Waarom ze niet naar de havo mag? Het is de vraag van een meisje uit Afghanistan op de ISK. Haar neef mocht wel naar de havo. Waarom zij niet? Ze heeft nog niet het juiste taalniveau en zal via mbo 2 haar weg moeten vinden. Ondertussen werkt ze hard aan het leren van de taal en heeft ze altijd een boekje bij zich waarin ze moeilijke woorden opschrijft.
Lees verderDe presentatie van mevrouw Q
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderDoorgestroomd - Drie vrienden na de ISK
Soms trok hij even zijn wenkbrauwen op als hij iets zei, om zo de hele klas naar zijn hand te zetten. Zijn vriend ging dan achterin zitten, omdat hij rustig wilde werken. De laatste van het drietal bleef opletten en maakte altijd zijn huiswerk.
Lees verder