Opleiding Begeleider Oriëntatie op de Nederlandse Arbeidsmarkt voor docenten NT2 en arbeidsmarkttoeleiders
De begeleiding van inburgeraars bij de oriëntatie op de Nederlandse arbeidsmarkt en het bijbehorende examenonderdeel ONA vraagt om specifieke deskundigheid. Begeleiders hebben niet alleen competenties op het gebied van arbeidsmarkttoeleiding nodig, maar moeten ook goed kunnen omgaan met laagtaalvaardige groepen. ONA Portaal, een samenwerkingsverband van arbeidsmarktdeskundigen en het ITTA biedt in dit kader een opleiding aan.
In de opleiding leert u hoe u inburgeraars kunt begeleiden bij hun ONA-traject, zodat zij hun kansen op de arbeidsmarkt vergroten en kunnen slagen voor het examenonderdeel ONA. U werkt toe naar het Competentieprofiel voor de begeleider Oriëntatie op de Nederlandse Arbeidsmarkt.
De opleiding is bedoeld voor (toekomstig) ONA-begeleiders die nog niet aan het profiel van ONA-begeleider voldoen. Deelname aan de opleiding geeft u één jaar gratis lidmaatschap op ONA Portaal.
De opleiding kan In-company mogelijk aangevraagd worden.
Voor meer informatie zie de site.
Wil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEERSonnet-voor-El-K
Mieke de Haan is huisdichter van Les. Dit gedicht gaat over formeel of informeel taalgebruik: zeg je u of jij? Maar het gaat ook over de opstelling van stoelen en tafels in je lokaal. Staan die ook in een U-vorm? De lestip is om met je groep te praten over de beste opstelling in het lokaal en ook om het verschil tussen de aanspreekvorm je en u te bespreken.
Lees verderDe beste lessen
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van Johanne Bree. ZIj is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een 'taal in de buurt' groep. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer lezen we hoe door de uitleg van de betekenis 'overleden' de les op een zijspoor komt en er een ander soort betrokkenheid ontstaat.
Lees verder


