Les 196 is uit! Met een warm hart en een koel hoofd. Naar succesvolle integratie van vluchtelingen
Aanleiding voor dit themanummer is de grote opgave waarvoor het Nt2- en educatieveld momenteel staat met de komst van een grote groep vluchtelingen en asielzoekers naar Nederland.
De redactie wil met het nummer bijdragen aan optimale taalondersteuning en effectief taalonderwijs voor asielzoekers en vluchtelingen. Door het geven van informatie over doelgroepen, trajecten, voorbeelden van good practices en tips voor docenten, begeleiders en ondersteuners. We volgen de educatieve weg van asielzoekers en vluchtelingen in Nederland en Vlaanderen. Van de taalles voor vluchtelingen in het asielzoekerscentrum tot een beroeps- of academische opleiding en de opvang van minderjarigen in Internationale Schakelklassen (Isk’s) en Onthaalonderwijs (Vlaanderen).
Grootmoeder
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderWil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEEREnkel glas
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van ISK-docent Jaleena Hoogstraaten. Zij herkent de route van haar NT2-cursisten.
Lees verder