Snel Nederlands leren? Pol Goossen vertelt. Animatiefilm
Tijdens de Week van het Nederlands 2015 in Vlaanderen van 10 tot 17 oktober presenteren de sector Samenlevingsopbouw en de Centra voor Basiseducatie een nieuwe animatiefilm met als titel Snel Nederlands leren? Pol Goossen vertelt.
In de animatiefilm vertelt acteur Pol Goossen het verhaal van Gloria, Samira en Ludwik. Drie mensen die naar school gaan om Nederlands te leren. ‘Ik dacht dat Nederlands leren voor iedereen in dezelfde rechte lijn verloopt. Dat je aan het einde van de weg goed Nederlands spreekt.’ zegt Pol.
De weg naar goed Nederlands is echter lang en vol hindernissen. Dezelfde inspanningen leiden niet tot identieke resultaten. En het uiteindelijke doel blijkt niet voor iedereen bereikbaar. Steek energie in de wens om elkaar te begrijpen, ook als iemand er niet in slaagt om goed Nederlands te spreken. Het is een grote uitdaging in een samenleving die Nederlands ziet als de belangrijkste sleutel tot integratie.
Voor meer informatie: Ann Graulus, opbouwwerkster bij Samenlevingsopbouw Antwerpen stad, tel. 0473 85 37 05, ann.graulus@samenlevingsopbouw.be
De initiatiefnemers voor de film zijn de sector Samenlevingsopbouw en de Centra voor Basiseducatie. Zij kregen de inhoudelijke en financiële steun van de Huizen van het Nederlands. De animatiefilm is gemaakt door Studio Camp in samenwerking met Theater Vonk.
Doorgestroomd - Ik wil advocaat worden!
Waarom ze niet naar de havo mag? Het is de vraag van een meisje uit Afghanistan op de ISK. Haar neef mocht wel naar de havo. Waarom zij niet? Ze heeft nog niet het juiste taalniveau en zal via mbo 2 haar weg moeten vinden. Ondertussen werkt ze hard aan het leren van de taal en heeft ze altijd een boekje bij zich waarin ze moeilijke woorden opschrijft.
Lees verderOlha
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderDoorgestroomd - Drie vrienden na de ISK
Soms trok hij even zijn wenkbrauwen op als hij iets zei, om zo de hele klas naar zijn hand te zetten. Zijn vriend ging dan achterin zitten, omdat hij rustig wilde werken. De laatste van het drietal bleef opletten en maakte altijd zijn huiswerk.
Lees verder