In het publiek vele betrokkenen uit het talenonderwijs, leraren en directies, beleidsmakers, experts, organisaties maar ook heel wat gewone geïnteresseerden in taal.

De Europese Dag van de Talen zoomt in op Europese trends en stand van zaken. Het thema Talen voor Sociale Inclusie werd bekeken vanuit verschillende invalshoeken waarbij het telkens ging om de manier waarop het talenonderwijs de taalcompetenties van de lerenden tracht te verbeteren. Er was aandacht voor de toenemende interculturaliteit en taaldiversiteit bij de taallerenden en voor lerenden met een functiebeperking of socio-economische achterstand.

 

Europees Label voor Innovatief Talenonderwijs (ELIT)

Tijdens de EDT-conferentie werden er prijzen uitgereikt aan opmerkelijke initiatieven die met het leren van talen te maken hebben. Een van die prijzen was de ELIT-prijs. Dat staat voor Europees Label voor Innovatief Talenonderwijs (ELIT). Hiermee wil de Europese Commissie het vreemdetalenonderwijs bevorderen in alle lidstaten van de Europese Unie. In Vlaanderen werd het Europees Label voor Innovatief Talenonderwijs uitgereikt door EPOS vzw. De laureaten van ELIT 2015 ontvingen naast het officiële certificaat een trofee en een geldprijs (€1.000, €600 of €300).

 

Vijf genomineerden

Er waren vijf genomineerde projecten die allen een trofee kregen:

 

1. Multilingual practices in office management van de Erasmushogeschool Brussel, 

2. Kaap – Ouders in Actie, een gedeeld project van: Onderwijsbeleid, Stad Antwerpen (AOB) & Centrum voor Taal en Onderwijs (CTO), KU Leuven, 

3. Moeder-Taal van het Centrum voor Basiseducatie Kempen, 

4. Talenrijk (at) Home – Code van de Thomas More Hogeschool, 

5. Sprooksprekers van Artforum vzw. 

 

De winnaar

En de winnaar werd… Kaap-Ouders in Actie. In dit Vlaamse project Kaap of Ouders in (inter)Actie leren anderstalige ouders communiceren met de school van hun kinderen. Eén schooljaar lang kunnen de ouders Nederlandse taallessen volgen op de school van hun kinderen (3-12 jaar). Participatie en communicatie met de school staan daarin centraal.

Kaap of Ouders in (inter)Actie streeft ernaar om drempels weg te nemen, zowel vanuit de school richting de ouders als vanuit de ouders richting de school. Door de inhoud van de lessen en door samenwerking op te zetten tussen school en ouders wil Kaap of Ouders in (inter)Actie bereiken dat school en ouders elkaar beter begrijpen en dat ouders meer participeren op de school. Lees meer over dit project in een artikel in Les online gepubliceerd in 2014.