Raamwerk docent Basisvaardigheden
Medio 2015 bestaat er geen opleiding of nascholing tot docent basisvaardigheden breed. Er zijn wel competentieprofielen voor docenten in de volwasseneneducatie, die betrekking hebben op onderdelen van de basisvaardigheden (Nt2, Nt1, rekenen). Deze competentieprofielen zijn echter niet op elkaar afgestemd, terwijl een docent basisvaardigheden in de praktijk met leerders te maken heeft die vaak leervragen hebben op meerdere onderdelen van basisvaardigheden. Daarom heeft het Steunpunt ve een Raamwerk docent basisvaardigheden laten ontwikkelen dat voorziet in een samenhangende presentatie van de benodigde competenties.
Het Raamwerk docent basisvaardigheden kan door docentopleidingen benut worden bij het opstellen van een curriculum voor opleiding en nascholing van docenten die in de volwasseneneducatie (ve) lesgeven in basisvaardigheden Nederlandse taal en rekenen met digitale vaardigheden daarin begrepen. Het Raamwerk biedt de opleiders handvatten voor het opstellen van het curriculum voor de opleiding en nascholing. Docenten in de volwasseneneducatie kunnen dan gebruikmaken van de mogelijkheid hun professionaliteit uit te breiden met bijvoorbeeld rekenen. Gemeenten kunnen op hun beurt bij de inkoop van volwasseneneducatie zich mede richten op aanbod waarin de docenten (na)scholing hebben gevolgd die gebaseerd is op dit Raamwerk. Of een bestaande docentenopleider (aanvullende) modules zal ontwikkelen voor docenten basisvaardigheden, zal uiteraard mede afhangen van de (ingeschatte) vraag vanuit het veld. Als bijvoorbeeld aanbieders van scholingstrajecten taal en rekenen voor volwassenen interesse hebben in (aanvullende) opleiding(sonderdelen) voor hun docenten, dan is het handig dat zij deze interesse kenbaar maken aan docentenopleiders.
ITTA, CINOP en het Freudenthal Instituut hebben het Raamwerk ontwikkeld. In het proces van totstandkoming van dit Raamwerk zijn docentenopleiders, aanbieders volwasseneneducatie en andere experts uit het veld betrokken.
Doorgestroomd - Ik wil advocaat worden!
Waarom ze niet naar de havo mag? Het is de vraag van een meisje uit Afghanistan op de ISK. Haar neef mocht wel naar de havo. Waarom zij niet? Ze heeft nog niet het juiste taalniveau en zal via mbo 2 haar weg moeten vinden. Ondertussen werkt ze hard aan het leren van de taal en heeft ze altijd een boekje bij zich waarin ze moeilijke woorden opschrijft.
Lees verderOlha
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderDoorgestroomd - Drie vrienden na de ISK
Soms trok hij even zijn wenkbrauwen op als hij iets zei, om zo de hele klas naar zijn hand te zetten. Zijn vriend ging dan achterin zitten, omdat hij rustig wilde werken. De laatste van het drietal bleef opletten en maakte altijd zijn huiswerk.
Lees verder