Het Raamwerk docent basisvaardigheden kan door docentopleidingen benut worden bij het opstellen van een curriculum voor opleiding en nascholing van docenten die in de volwasseneneducatie (ve) lesgeven in basisvaardigheden Nederlandse taal en rekenen met digitale vaardigheden daarin begrepen. Het Raamwerk biedt de opleiders handvatten voor het opstellen van het curriculum voor de opleiding en nascholing. Docenten in de volwasseneneducatie kunnen dan gebruikmaken van de mogelijkheid hun professionaliteit uit te breiden met bijvoorbeeld rekenen. Gemeenten kunnen op hun beurt bij de inkoop van volwasseneneducatie zich mede richten op aanbod waarin de docenten (na)scholing hebben gevolgd die gebaseerd is op dit Raamwerk. Of een bestaande docentenopleider (aanvullende) modules zal ontwikkelen voor docenten basisvaardigheden, zal uiteraard mede afhangen van de (ingeschatte) vraag vanuit het veld. Als bijvoorbeeld aanbieders van scholingstrajecten taal en rekenen voor volwassenen interesse hebben in (aanvullende) opleiding(sonderdelen) voor hun docenten, dan is het handig dat zij deze interesse kenbaar maken aan docentenopleiders.

 

ITTA, CINOP en het Freudenthal Instituut hebben het Raamwerk ontwikkeld. In het proces van totstandkoming van dit Raamwerk zijn docentenopleiders, aanbieders volwasseneneducatie en andere experts uit het veld betrokken.