Een intake-instrument voor de EOA-leerling
Het Intake-instrument Eerste Opvang Anderstaligen (EOA) is onlangs uitgebreid met een onderdeel rekenen. Het EOA is een flexibel toetsenpakket, waarmee het startpunt van de leerling wordt bepaald door de leerbaarheid, taal- en rekenvaardigheid, belemmerende en succesfactoren, maar bijvoorbeeld ook het niveau van Engels in kaart te brengen.
Op basis van de toetsresultaten kan voor iedere leerling een passend leertraject worden samengesteld.
Met de toevoeging van het onderdeel rekenen sluit de intaketoets nog beter aan op het vervolgonderwijs. Het intake-instrument EOA is gebaseerd op de TIWi (Toolkit Intake Wet inburgering) en het INT2 (Intake-instrument NT2), maar aangepast op taal en onderwerpen voor de doelgroep jongeren.
Kijk voor meer informatie op de site.
Doorgestroomd - Ik wil advocaat worden!
Waarom ze niet naar de havo mag? Het is de vraag van een meisje uit Afghanistan op de ISK. Haar neef mocht wel naar de havo. Waarom zij niet? Ze heeft nog niet het juiste taalniveau en zal via mbo 2 haar weg moeten vinden. Ondertussen werkt ze hard aan het leren van de taal en heeft ze altijd een boekje bij zich waarin ze moeilijke woorden opschrijft.
Lees verderOlha
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderDoorgestroomd - Drie vrienden na de ISK
Soms trok hij even zijn wenkbrauwen op als hij iets zei, om zo de hele klas naar zijn hand te zetten. Zijn vriend ging dan achterin zitten, omdat hij rustig wilde werken. De laatste van het drietal bleef opletten en maakte altijd zijn huiswerk.
Lees verder