Compromis bereikt. Over de bezuinigingsplannen van de Nederlandse Taalunie
In juni 2015 werd het werkveld neerlandistiek opgeschrikt door bezuinigingsvoorstellen van de Nederlandse Taalunie. De voorstellen betreffen vooral de activiteiten rondom Nederlands als vreemde taal.
Inmiddels is er naar aanleiding van reacties van verschillende betrokkenen een compromis bereikt.
Voornemens
Onrust ontstond er over de volgende voornemens:
• de sluiting van het Erasmus Taalcentrum in Jakarta (ETC),
• het afschaffen van de Zomercursussen in Vlaanderen en Nederland. In de Zomercursussen volgen studenten drie weken lang een intensief programma over de Nederlandse taal en cultuur;
• het afschaffen van de Suppletieregeling waarmee ondersteuning werd geboden aan
noodlijdende vakgroepen, met name in Midden- en Oost-Europa.
Een toelichting op de bezuinigingen van de kant van de taalunie vindt u hier.
Media
In de media (kranten en blogs en radioprogramma’s) roerden betrokkenen zich. De Volkskrant plaatste een ingezonden brief van Arie Gelderblom, Alice Van Kalsbeek en Arthur Verbiest met de titel: De Taalunie verkwanselt het Nederlands in Indonesië.
Jack Li opende een discussie in de Telegraaf.
Ook dominee Gremdaat deed een duit in het zakje.
Reacties van onder meer de secretaris van de Taalunie waren te vinden in Taalunie:berichten.
Docenten Nederlands als vreemde taal discussieerden mee in blogs van Nederl.
Compromis
De Internationale Vereniging voor Neerlandistiek IVN die het in het geheel niet eens was met de plannen, bracht in reactie een witboek uit en trad in overleg met de Taalunie en het ministerie van OC&W.
Dit overleg heeft tot een (voorlopig) compromis geleid.
- Het Erasmus Taalcentrum in Jakarta (ETC) krijgt een doorstart. Deze zomer gaat het ETC verder als een nieuwe stichting, met een deel van het huidige personeel. OCW steunt deze doorstart. OCW zal samen met het ministerie van Buitenlandse Zaken en de ambassade in Jakarta bezien hoe zo spoedig mogelijk meer gedetailleerde informatie over de doorstart kan worden geleverd.
- De Zomercursussen zullen vanaf 2016 in aangepaste vorm worden gefinancierd door de Taalunie, in eerste instantie voor jaarlijks circa 150-200 studenten. Er wordt een model uitgewerkt waarbij zo veel mogelijk studenten kunnen deelnemen waarbij een regeling wordt getroffen voor studenten die onvoldoende financiële middelen hebben.
- De Suppletieregeling wordt opnieuw opgezet met duidelijker criteria. Steun aan vakgroepen in de vorm van een suppletie op het inkomen van een moedertaalspreker blijft structureel gehandhaafd, in eerste instantie voor driekwart van het huidige bedrag. Onder meer op basis van gegevens die nu al binnenstromen bij het IVN-bureau, zal een transparanter toewijzingsbeleid worden opgezet met meer maatwerk dat recht doet aan lokale omstandigheden. De Taalunie draagt de kosten voor informatieverzameling. De IVN en de Taalunie zullen in het najaar gezamenlijk de resultaten bekendmaken. De uitkomst van dat gesprek kunt u hier lezen.
Wat betreft het beleid op de langere termijn: er wordt een Adviesgroep Financiële Openheid ingesteld die in het najaar zal rapporteren aan de IVN en de Taalunie en aanbevelingen zal doen. De Adviesgroep bestaat uit een drietal gezaghebbende personen uit het werkveld die ook expertise hebben op het gebied van financiële verslaglegging.
Een ‘meerwaarde’-onderzoek
Zowel voor de Zomercursussen als voor de Suppletieregeling - maar ook voor nieuwe activiteiten - bestaat in principe de mogelijkheid dat de overheid op termijn opnieuw extra investeert, maar dan wel op basis van een onderzoek naar de ‘meerwaarde’ van ‘het cultureel kapitaal van de Lage Landen’. OC&W zal dit jaar, samen met de Vlaamse overheid, opdracht geven voor zo’n onderzoek, in afstemming met de Taalunie en de IVN.
Grootmoeder
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderBloemen voor Syrische moederdag
Johanne Bree is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een inburgeringsgroep die de Z-route volgt. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer brengt een mooie bos bloemen het gesprek op Moederdag.
Lees verderWil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEER