Enkele citaten uit de openbare brief van Ed Kniesmeijer gepost in juni 2015:

28 euro bruto

‘Het loon van Nt2-docenten: ik solliciteerde onlangs voor een bekend en gerespecteerd taalaanbieder in Amsterdam en kon daar voor 28 euro bruto als zzp-er komen werken. 28 euro per lesgegeven uur. Dus in geval van ziekte geen inkomsten, geen voorbereidingstijd, geen reiskostenvergoeding, geen arbeidsongeschiktheidsverzekering, geen pensioenopbouw, geen zekerheid over de duur van de werkzaamheden. Als je

al deze zaken zelf moet regelen zou het zo maar kunnen dat het loon dat netto overblijft, onder het minimum loon uitkomt. Navraag bij collega's leerde dat dit geen uitzondering is: dat is wat tegenwoordig als marktconform wordt beschouwd.’

Schijnzelfstandigheid

‘Schijnzelfstandigheid: ik werk nu ruim 6 jaar voor een andere, ook gerenommeerde taalaanbieder. Al die jaren werken mijn collega's en ik als zzp-er of via een payroll-constructie. Het lijkt me dus duidelijk dat hier sprake is van structureel werk. Toch is er geen enkel uitzicht op een vaste aanstelling.’

Onverantwoord

‘Inzet van vrijwilligers: op zich is het natuurlijk te prijzen dat

mensen zich pro deo voor de goede zaak inzetten. Maar met de huidige omvang van de inzet van vrijwilligers gaan minder positieve aspecten toch zwaar wegen. Veel vrijwilligers werken zonder dat ze voldoende ondersteuning krijgen van professionals. Ik ken projecten waar zonder kennis van zaken geprobeerd wordt anderstalige analfabeten te leren lezen en schrijven. Dat is onverantwoord: deze doelgroep is erg kwetsbaar.’

Drie keuzes

‘Mijn conclusie is dat veel collega's slechts 3 keuzes hebben: voor een hongerloontje bij een (vaak door de gemeente erkende en gewaardeerde) taalaanbieder werken, als vrijwilliger proberen dan maar in ieder geval wat professionaliteit in te brengen in projecten, of eieren voor je geld kiezen en gewoon een ander vak kiezen. Dat lijkt me een situatie die in Nederland, en ook in de stad Amsterdam, niet geaccepteerd zou moeten worden.

Mocht u geïnteresseerd zijn, dan ben ik graag bereid mee te denken over hoe we de situatie zouden kunnen verbeteren.’

Met vriendelijke groet,

Ed Kniesmeijer

Naar aanleiding van zijn brief is er onder meer overleg geweest met de Gemeente Amsterdam met de Dienst werk en Inkomen /E&I .

Wilt u de hele brief lezen en een verslag van zijn overleg met DWI, kijk dan op zijn facebookpagina of volg de discussie op linked in

Contact opnemen met Ed Kniesmeijer kan ook : mailadres bij hem navragen]