Vijftig nieuwe beschrijvingen van onderzoek naar Nt2-volwassenenonderwijs
Wat leert de wetenschap ons over het taalonderwijs in Nederland? Onlangs werd de online databank Het Taalonderwijs Nederlands Onderzocht verrijkt met vijftig nieuwe beschrijvingen van onderzoek naar Nt2-volwassenenonderwijs.
Het gaat om onderzoeken van Vlaamse en Nederlandse wetenschappers, die in de periode september 2011 en september 2014 zijn gepubliceerd. Voor deze verrijking werkte de Taalunie samen met het Centrum voor Taal en Onderwijs (CTO) in Leuven.
In Het Taalonderwijs Nederlands Onderzocht (HTNO) wordt onderzoek naar het onderwijs taal in het basisonderwijs, Nederlands in het voortgezet en secundair onderwijs en Nt2 in het volwassenenonderwijs beschreven en gepubliceerd op internet en in boekvorm. Zo kunnen leraren, lerarenopleiders, onderzoekers en andere betrokkenen eenvoudig kennis nemen van wat er bekend is uit onderzoek.
HTNO is een project van Nationaal Expertisecentrum Leerplanontwikkeling SLO, de Taalunie, de Interfacultaire Lerarenopleidingen (ILO) van de UvA, Stichting Lezen en Stichting Lezen Vlaanderen, in samenwerking met andere partijen. SLO publiceert beschrijvingen en analyses van verzameld onderzoek over domeinen in het basisonderwijs en voortgezet onderwijs in boekvorm.
De Taalunie publiceert beschrijvingen voor alle sectoren op de site taalunieversum.
Grootmoeder
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderBloemen voor Syrische moederdag
Johanne Bree is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een inburgeringsgroep die de Z-route volgt. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer brengt een mooie bos bloemen het gesprek op Moederdag.
Lees verderWil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEER