Inhoud

Differentiatie in de lespraktijk 1: Differentiëren zit vaak al in kleine ingrepen

In gesprek met ISK/OKAN-docenten Gerdie Wolfs en Tinneke Debock
5 juni 2023

Samenvatting

In deze Les veel aandacht voor het onderwerp differentiëren in de NT2-klas. Hoe houd je rekening met de verschillen in je klas? NT2-cursisten hebben namelijk ieder hun eigen culturele achtergrond, geslacht, vooropleiding, thuis- en werksituatie, belangstelling, taalniveau, uitstroomperspectief, leervoorkeur, leervermogen, leertempo, samenwerkingsvaardigheden, motivatie, beschikbare tijd enzovoort. Hoe differentieer je bij zoveel variatie? Door middel van werkvormen, materiaal, volgorde van activiteiten, instructie, feedback, mate van keuzevrijheid, inhoud (verdieping, verbreding, verrijking), structuur of eindproduct?

De redactie van Les was benieuwd hoe NT2-docenten te werk gaan in hun dagelijkse praktijk. Wat zijn hun successen? Welke hobbels komen ze tegen? Wat is de beste aanpak voor differentiatie? In deze eerste bijdrage van twee laten we ISK/OKAN-docenten Gerdie Wolfs en Tinneke Debock aan het woord.

Print PDF

© 2009-2024 Uitgeverij Boom Amsterdam


De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:


Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever. Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912. Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).

No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.

Les heeft een nieuw jasje! Bekijk het nieuwste nummer:

Advertentie
Advertentie
Column

In zinnen. Volle zinnen. Poëzie in de NT2 klas

In zinnen. Volle zinnen. Poëzie in de NT2 klas
Jampa

Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.

Lees verder

Doorgestroomd

Doorgestroomd
Bloemen voor Syrische moederdag

Johanne Bree is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een inburgeringsgroep die de Z-route volgt. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer brengt een mooie bos bloemen het gesprek op Moederdag.

Lees verder
Column
Op de hoogte blijven? Meld u hier aan voor de nieuwsbrief van Les.
Op de hoogte blijven? Meld u hier aan voor de nieuwsbrief van Les.