Inhoud
Break-outrooms: ruim baan voor het leren
Samenvatting
Taalonderwijs is erbij gebaat dat cursisten zo veel mogelijk gelegenheid krijgen tot actieve interactie en samenwerking. Bij afstandsonderwijs, waarbij met de hele klas tegelijk online geleerd wordt, zijn de zogenaamde break-outrooms daarvoor een goed hulpmiddel. Vanuit het online klaslokaal worden de cursisten verdeeld over aparte 'ruimtes', waarin ze in afwezigheid van de docent in tweetallen of groepjes een taak uitvoeren. Het effectief kunnen hanteren van die break-outrooms is voor docenten en cursisten echter een leerproces op zichzelf. Aan de docent de taak om weloverwogen gebruik te maken van deze functionaliteit. Wanneer de cursisten aan hun opdrachten werken is hij vooral een actieve observator, zodat hij bij de nabespreking voor rijke feedback kan zorgen.
Een en ander levert verrassende resultaten op, aldus Onno ter Haar en Onne Smeets.
Onbeperkt toegang tot het online archief?
Wilt u dit artikel en alle andere artikelen in het archief onbeperkt kunnen lezen?
Log in of neem een abonnement.
© 2009-2023 Uitgeverij Boom Amsterdam
De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:
Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.
Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912.
Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).
No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.
Verschijning LES 227:
Verwacht oktober 2023
Fort Europa
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze meestal ook een lestip.
Lees verderDoorgestroomd - Een tweede kans
'U bent de beste mentor', zegt hij bij het afscheid van de ISK. Een compliment dat verrast, want meteen de eerste keer al stonden we lijnrecht tegenover elkaar.
Lees verder