Inhoud

Spreken staat centraal

De rol van spreken bij taalcoaching
In gesprek met Germaine Trooster
11 mei 2020

Samenvatting

Bij taalcoaching worden anderstaligen een op een of in een klein groepje begeleid door een vrijwilliger. Spreken staat daarbij centraal. In Nederland spreken tienduizenden koppels wekelijks met elkaar. Het Begint met Taal noemt 16.069 taalvrijwilligers en 31.991 anderstaligen. En dan zijn er nog velen elders of niet geregistreerd. Het onderwerp taalcoaching kan in een nummer over de vaardigheid spreken niet ontbreken.

Lesredacteuren Haas de Groot en Merel Borgesius spraken met Germaine Trooster. Zij was coördinator taalcoaching bij Huis der Taal in Deventer en traint nu andere coördinatoren, bijvoorbeeld in het effectief organiseren van taalcoaching. Daarnaast zit ze in de klankbordgroep van SpreekTaal 3 (zie kader) en heeft ze een duidelijke mening over taalcoaching. Tijd voor een gesprek met een enthousiasteling van het eerste uur.

Print PDF

© 2009-2020 Uitgeverij Boom Amsterdam


De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:


Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever. Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912. Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).

No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.

Bekijk het laatste nummer: LES nr. 214

Column

Ken jij het werkwoord abaditten?

Soms heb je van die lachwekkende misverstanden in de les. Zo begon ik de les van vanochtend een nieuw onderdeel met de vraag: 'Wie kent Abadit?' Welnu, tijdens de les hebben wij tien minuten lang intens geabadit, alvorens ik in de gaten kreeg dat al dat abaditten uiteindelijk niet nodig was geweest. De lachwekkende serie misverstanden verliep als volgt.

Lees verder
Op de hoogte blijven? Meld u hier aan voor de nieuwsbrief van Les.