Inhoud
Bij Les 201
Samenvatting
De inspanningen van ons allen, betrokkenen bij het onderwijs Nt2, zijn gericht op integratie van nieuwkomers, op zo snel als mogelijk participeren in de samenleving waarbij optimaal recht wordt gedaan op aanwezige vaardigheden, mogelijkheden en talenten van elke individuele nieuwkomer.
Teleurstellend waren dan ook de uitkomsten van het in januari in Nederland gepresenteerde rapport van de Algemene Rekenkamer INBURGERING, EERSTE RESULTATEN VAN DE WET INBURGERING 2013.
Teleurstellend waren ook de resultaten van een peiling onder directeuren van scholen met een isk waaruit bleek dat veel isk-leerlingen doorstromen naar een vorm van onderwijs onder hun niveau (zie pagina 34).
In dit nummer vindt u verschillende reacties op genoemde onderzoeksrapporten.
Is het echt zo slecht gesteld met de inburgering? Wat kan er verbeterd worden? En hoe kunnen we zorgen voor een betere doorstroom van internationale schakelklas naar vervolgonderwijs?
Enkele Vlaamse en Nederlandse good practises in dit nummer laten zien hoe het ook kan. Petra Hendrickx schrijft in twee verschillende artikelen over doorstroom en de toekomstdromen van cursisten.
Dirk Eggermont doet verslag van een mooi project over alfa's en werk.
We wensen u veel leesplezier.
Redactie Les
Onbeperkt toegang tot het online archief?
Wilt u dit artikel en alle andere artikelen in het archief onbeperkt kunnen lezen?
Log in of neem een abonnement.
© 2009-2025 Uitgeverij Boom Amsterdam
De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:
Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.
Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912.
Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).
No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.
Grootmoeder
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderWil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEEREnkel glas
Les wil graag ruimte maken voor columnisten die willen schrijven over hun ervaringen in de NT2-praktijk. Niet voor niets staat de oproep om voor Les te schrijven op LesOnline. Deze keer een column van ISK-docent Jaleena Hoogstraaten. Zij herkent de route van haar NT2-cursisten.
Lees verder