Inhoud
Bij Les 195
Samenvatting
Voor u ligt een Lesnummer met twee subthema's: Woordenschat en Gesprek-ken voeren.
In de kersverse herziene druk van het HANDBOEK NEDERLANDS ALS TWEEDE TAAL wordt het nogmaals onderstreept: 'Spreken, schrijven, lezen, luisteren, verstaan: zonder een zekere woordken-nis is het eenvoudigweg niet mogelijk'.
De vraag hoe taalleerders en taaldo-centen op een doeltreffende wijze aan woordenschatontwikkeling kunnen werken, probeert Bart Bossers te beant-woorden in het hoofdstuk Woorden-schat van dit handboek. Francien Schoordijk schreef voor Les een recen-sie over dit hoofdstuk.
Verder in dit themadeel Annet Berntsen over een Europese inventarisatie van instrumenten die taalleerders zelf kunnen gebruiken om woorden te leren en Paula Bosch over woordleerstrate-gieën die docenten van laaggeletterde Nt2-leerders in de les toepassen. Dirk Eggermont laat zien dat vaktaalwoor-den bij de rekenles ook voor misver-standen kunnen zorgen, en Rianne Dolmans gaat dieper in op de net nieuw verschenen WOORDENSCHATTOETS NEDERLANDS.
De vaardigheid Gesprekken voeren krijgt ruim aandacht in onder meer ar-tikelen over GESPREKSVAARDIGHEID IN BEROEPSSITUATIES en OVER HET AANLEREN VAN EXPLORATIEVE GESPREKSTECHNIEKEN.
En met het artikel van Goedele Van-dommele over groeien in spreekvaar-digheid, ook buiten de klas, sluiten we weer aan op ons vorige nummer over vrijwilligers.
Als laatste vragen we uw aandacht voor de door Les georganiseerde Schrijfprijs Nt2 2015-2016 (www.schrijfprijsnt2.org).
Het thema is ONTMOETEN, HOE MIJN WERELD VERANDERDE ... De aftrap wordt gegeven op 2 oktober 2015 met een miniconferentie voor docenten.
Uit de Schrijfprijs moeten toch mooie schrijfproducten voort komen…
Onbeperkt toegang tot het online archief?
Wilt u dit artikel en alle andere artikelen in het archief onbeperkt kunnen lezen?
Log in of neem een abonnement.
© 2009-2025 Uitgeverij Boom Amsterdam
De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:
Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.
Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912.
Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).
No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.
Grootmoeder
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderBloemen voor Syrische moederdag
Johanne Bree is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een inburgeringsgroep die de Z-route volgt. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer brengt een mooie bos bloemen het gesprek op Moederdag.
Lees verderWil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEER