Inhoud
Lesgeven via Skype
Samenvatting
Cursisten naar het inburgeringsexamen toeleiden met behulp van Skype. Kan dat? Wat zijn de ervaringen? Anja Kriek en Elisabeth van Dorp voerden een ‘pilot’ Nt2-les via Skype uit, dit op verzoek van de Stichting Interculturele Participatie en Integratie (Sipi) in Amsterdam. Deelnemers waren twee inburgeringsplichtige kunstenaars, beiden hoogopgeleid. Zij uit Argentinië, hij uit India. Voor hun projecten reizen ze wereldwijd en kozen daarom voor les via Skype. In dit artikel bevragen Anja en Elisabeth elkaar over hun ervaringen met de lessen via Skype (E is Elisabeth, A is Anja).

E: De lessen duurden altijd een uur.
Wat is jouw ervaring met de lengte van
het lesuur?
A: De tijd vliegt voorbij. Ik vond
het wel lang genoeg want in dat uur
heb je intensief contact. Het is een
één-op-één-contact. De cursist krijgt
je volle aandacht en dat is ook vice
versa zo. Het is eigenlijk wel intiem
om op die manier te werken. Je kunt
niet weg of wegkijken. Je hebt elkaars
exclusieve aandacht tijdens dat uur.
Hoe heb jij dat ervaren?
E: Ja, idem. Erg intensief zo’n lesuur.
Soms had ik de twee cursisten samen
op Skype en dan was het oppassen
om niet uit te lopen. Na de les
moest ik wel meteen noteren wat we
behandeld hadden en welke onderwerpen
en vragen aan bod waren geweest.
Er kwam zoveel aan bod in
een lesuur! Vaak afwijkend van mijn
lesplan: omdat je zo persoonlijk werkt
kun je direct inspringen op vragen en
wensen. Na zo’n sessie was ik echt
toe aan ontspanning.
A: De cursisten samen op Skype zeg je,
ook samen achter de pc?
E: Ja, dan waren ze samen op een
locatie. Ze zijn met elkaar getrouwd
en proberen tussen het reizen door
ook samen te zijn. Overigens hebben
we weleens een sessie gehad waarbij
we alledrie op een andere plaats waren:
de een in Nederland in Amsterdam,
de ander in de Zwitserse Alpen
en ik op Terschelling. Dat was wel
grappig: we lieten elkaar onze omgeving
zien. Als ze in Argentinië of India
waren, was dat wel bijzonder. Overigens
moest ik door de verschillende
tijdzones wel flexibel kunnen plannen.
A: Vind je het handig om twee cursisten
tegelijkertijd les te geven via Skype?
E: Meestal had ik hen apart. Ik maakte
afzonderlijk afspraken met hen
voor de lessen en voor het huiswerk.
Dat was praktisch nodig vanwege hun
reisschema maar ook nodig omdat ze
een eigen studietempo hebben. Voor
sommige dingen kan het handig zijn
om samen af te spreken. Bijvoorbeeld
als je een grammaticaal onderdeel wilt
uitleggen of een nieuw thema waar ze
beiden aan toe zijn, wilt bespreken. Je
kunt ze dan met elkaar oefeningetjes
laten doen.
E: Vind jij dat makkelijk: het plannen
van de afspraken?
A: Eerst dacht ik dat het makkelijk
zou zijn, lekker thuis vanuit je keuken
– bij wijze van spreken – lesgeven.
Maar ik kwam er al snel achter
dat het best lastig is: de kinderen
moeten stil zijn, de bel kan gaan en
onverwacht bezoek is al helemaal niet
praktisch!
E: Wat vind jij nou specifiek handig van
de Skype les?
A: Wat ik leuk vind is het gebruik
van het toetsenbord. Het toetsenbord
neemt het schoolbord over. Je tikt iets
in en de ander ziet wat je schrijft en
kan daar ook meteen op reageren via
zijn eigen toetsenbord. Je ziet elkaar
maar je ziet ook elkaars getypte teksten
op je scherm. Ook gaf ik de cursist
wel eens een spreekopdracht waarbij
hij of zij door het huis moest lopen
met de laptop als filmcamera. Aanschouwelijke
spreekbeurten dus! Dat
zijn leuke vondsten van Skype les.
A: Wat is jouw tip of vondst?
E: Wat ik handig vind is dat je de
lesboeken digitaal kunt versturen en
samen openen. Ook de geluidsbestandjes
die ik per mail had gestuurd.
Met een paar klikken kun je van het
ene materiaal naar het andere gaan. Je
kunt erg flexibel zijn met het lesmateriaal
dat je gebruikt. Geen gezeul met
boeken, dikke ordners, beamer, cdspeler
en verlengsnoeren… Achteraf
gezien had ik een gezamenlijke Dropbox
moeten openen. Dan maak je het
voor elkaar nog makkelijker. Bovendien
bied je dan goed overzicht over
het lesmateriaal. In die Dropbox kun
je in een apart mapje het huiswerk
klaarzetten.
E: Vind jij Skype geschikt voor elke cursist?
A: Zeker niet! Het is niet voor iedere
cursist geschikt maar wel handig
voor iedereen die echt niet naar
school kan komen: die de deur niet
uit kan vanwege een lichamelijke
handicap bijvoorbeeld of iemand die
een reis maakt. Onze twee cursisten
zijn erg handig en bedreven met ICT
en dat is sowieso een voorwaarde.
Skypeles is namelijk geen computerles!
A: Welke eisen zou jij willen stellen aan
een cursist?
E: Iemand moet computervaardig
zijn. Zoals je al zei: het is uitdrukkelijk
geen computerles. Het gebruik van de
laptop/e-mail/Dropbox/e-learning
lesmateriaal moet vanzelfsprekend
zijn. Daarmee sluit je al een flinke
groep cursisten uit die we normaal
wel in de leslokalen zien. De cursist
moet studievaardig zijn en zelfstandig
kunnen werken. Je mist eenvoudig de
ondersteuning van de groep, de
groepsdynamiek en de input van medecursisten.
Om die reden is de motivatie
van de cursist ook zo belangrijk:
hij moet veel huiswerk maken en
zelfstandig kunnen studeren. Voor
laaggeletterden en/of laaggeschoolden
is zo’n traject echt niet geschikt. Zij
hebben ondersteuning nodig die je
via Skype niet kunt bieden.
E: Vind jij Nt2-les via Skype effectief?
A: Ik zou zeggen: beperkt inzetbaar.
Het is maatwerk. Je geeft als docent
weliswaar je volledige aandacht aan de
cursist. Maar een taal leren gebeurt
toch vooral in een omgeving waar je
de taal kunt horen en oefenen in de
praktijk. Onze twee cursisten spreken
continu een andere taal, Engels, Hindi,
Spaans etc.; ze hebben te weinig gelegenheid
om Nederlands te horen en te
spreken. Bij Skype les alleen heeft de
cursist veel te weinig taalcontact om
goede vorderingen te kunnen maken,
tenzij hij of zij regelmatig taalcontact
weet te realiseren in zijn naaste omgeving.
Ik kan me trouwens wel een mix
voorstellen: klassikale lessen afwisselen
met individuele Skypeles.
A: Wat is de toekomst? Meer Nt2-les
via Skype?
E: We moeten daar natuurlijk over
nadenken want je ziet overal om je
heen dat er colleges en lessen op internet
worden gevolgd. Er wordt heel
veel geleerd via internet. Nt2-lessen
kunnen zeker meegaan in die stroom.
Als taaldocent krijg je meer de taak van
een wegwijzer en coach die het pad
aangeeft in het steeds groter wordende
veld van e-lesmateriaal. Jij kent de cursist
en weet wat die nodig heeft. Je ‘monitort’
zijn vorderingen, bekijkt, beluistert
en beoordeelt behaalde resultaten
en stimuleert in de goede richting.
De cursist begeleid je bij het volgen
van de modules die hij in eigen tijd en
tempo kan oefenen en bestuderen.
Skype is slechts een ‘gereedschap’, zoals een pen en papier dat zijn en tegelijkertijd veel meer omdat het de communicatiemogelijkheden enorm verruimt. Als de cursist ermee om kan gaan, dan geeft hij zichzelf en de docent bewegingsvrijheid: de docent kan op reis! Tijdens een uitstapje naar Terschelling hoef ik de planning van de lessen niet te onderbreken. Dropbox en Skype staan ook op mijn iPhone, daarmee Skype ik. Dat ging prima!
Welke lesmaterialen gebruik je?
- alle e-learning methoden met bijhorende lesboeken
- geluidsbestanden
- filmpjes / YouTube
- radiofragmenten
- digitale foto’s en alles wat je zelf bedenkt.
Hoe ziet een les er uit?
6 minuten
- Intro, hoe gaat het, hoe was je week?
20 minuten
- Huiswerk bespreken en eventueel samen afmaken
- Vervolghuiswerk opgeven
7 minuten
- Nieuw thema introduceren
- Filmpje in eigen tijd bekijken (huiswerk)
20 minuten
- Samen een woordenlijst doornemen
- Oefening doen uit digitaal werkboek
- Samen een dialoog oefenen
- Vragen beantwoorden
- Uitspraak trainen
- Huiswerk opgeven
7 minuten
- Afronding
- Huiswerk samenvatten
- Nieuwe afspraak plannen
© 2009-2025 Uitgeverij Boom Amsterdam
De artikelen uit de (online)tijdschriften van Uitgeverij Boom zijn auteursrechtelijk beschermd. U kunt er natuurlijk uit citeren (voorzien van een bronvermelding) maar voor reproductie in welke vorm dan ook moet toestemming aan de uitgever worden gevraagd:
Behoudens de in of krachtens de Auteurswet van 1912 gestelde uitzonderingen mag niets uit deze uitgave worden verveelvoudigd, opgeslagen in een geautomatiseerd gegevensbestand, of openbaar gemaakt, in enige vorm of op enige wijze, hetzij elektronisch, mechanisch door fotokopieën, opnamen of enig andere manier, zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de uitgever.
Voor zover het maken van kopieën uit deze uitgave is toegestaan op grond van artikelen 16h t/m 16m Auteurswet 1912 jo. Besluit van 27 november 2002, Stb 575, dient men de daarvoor wettelijk verschuldigde vergoeding te voldoen aan de Stichting Reprorecht te Hoofddorp (postbus 3060, 2130 KB, www.reprorecht.nl) of contact op te nemen met de uitgever voor het treffen van een rechtstreekse regeling in de zin van art. 16l, vijfde lid, Auteurswet 1912.
Voor het overnemen van gedeelte(n) uit deze uitgave in bloemlezingen, readers en andere compilatiewerken (artikel 16, Auteurswet 1912) kan men zich wenden tot de Stichting PRO (Stichting Publicatie- en Reproductierechten, postbus 3060, 2130 KB Hoofddorp, www.cedar.nl/pro).
No part of this book may be reproduced in any way whatsoever without the written permission of the publisher.
Grootmoeder
Mieke de Haan is huisdichter van Les. In deze column publiceert zij maandelijks een nieuw gedicht dat ze schrijft naar aanleiding van ervaringen van haar cursisten. Bij elk gedicht geeft ze ook een lestip.
Lees verderBloemen voor Syrische moederdag
Johanne Bree is NT2-docent en geeft op dit moment les aan een inburgeringsgroep die de Z-route volgt. Ze laat ons meegenieten van het wel en wee in haar klas. Deze keer brengt een mooie bos bloemen het gesprek op Moederdag.
Lees verderWil je schrijven over jouw eigen lespraktijk? Voor Tijdschrift Les zijn we altijd op zoek naar publicaties over de NT2-werkvloer. Daarom zijn we op zoek naar docenten die – als de gelegenheid zich voordoet - voor Les willen schrijven.
LEES MEER